Zdieľanie cesty, pod týmto názvom zrealizovala renomovaná spoločnosť Ipsos rozsiahlú štúdiu o správaní vodičov, cyklistov, motorkárov, chodcov, ale aj o tom, ako moc sa obávame rizikového správania iných.
Auto stále dominuje ako hlavný dopravný prostriedok naprieč Európou. Európania si však podľa štúdie úspešne osvojujú alternatívne spôsoby dopravy.
66 percent Európanov pravidelne využíva schôdzu pri preprave na krátku vzdialenosť. 22 % pravidelne siahne po bicykli. Ďalších 7 % používa motorizované dvojkolesové vozidlo a 3 % skúter.
Chôdzu najčastejšie využívajú Španieli (77 %) a najmenej Belgičania (51 %).
Samozrejme v kilometroch absolvovaných na bicykli kraľujú Holanďania (60 %), ďaleko pred Belgičanmi (26 %), Poliakmi (25 %) a Nemcami (25 %). Francúzi sú na 9. mieste (z 11 skúmaných európskych krajín), tesne pred Britmi (8 %) a Španielmi (7 %).
Autori štúdie upozorňujú, že práve rôznorodosť spôsobov dopravy (autá, motorizované dvojkolesové vozidlá, bicykle, chôdza) a zmeny ich príslušných podielov v obmedzenom verejnom priestore komplikujú a často sťažujú spolužitie medzi rôznymi užívateľmi.
Prevažná väčšina používateľov uvádza mimoriadne napäté prostredie na ceste. Takéto obavy môžu súvisieť s rizikovým správaním iných používateľov. Uvádza to 93 % z nich, najmä:
92 % motoristov;
90 % cyklistov;
88% motocyklistov.
Až 90 % chodcov sa obáva, že motorista nezastaví, aby ich nechal prejsť, kým sú na priechode pre chodcov, a 63 % sa obáva, že na chodníku budú mať zrážku s bicyklom alebo skútrom. Jednou z výhod využívania rôznych druhov dopravy je schopnosť vžiť sa do kože iných, pochopiť ich obmedzenia a zraniteľnosť.
Spomedzi vodičov áut, ktorí pravidelne používajú bicykle, sa 65 % domnieva, že jazda na bicykli si vyžaduje väčšiu pozornosť ako pri šoférovaní auta (69 % mužov a 60 % žien) a 38 % sa domnieva, že na bicykli viac sledujú dopravné značky, ako pri jazde autom.
Samostatnou kapitolou sú agresívni vodiči. Strach z nich majú všetci. Obáva sa ich 84 % z oslovených vodičov áut, 84 % motocyklistov a 81 % cyklistov.
Fenomén používania mobilného telefónu sa nevzťahuje iba na vodičov áut, ale aj na motocyklistov, cyklistov a chodcov.
Koľkí z nás používajú mobilný telefón počas účasti v doprave?
66 % motoristov (70 % mužov a 62 % žien)
50 % motocyklistov
58 % chodcov chodí pri používaní telefónu (56 % mužov a 59 % žien)
35 % cyklistov (36 % mužov a 33 % žien)
Pre chodcov môže byť nezastavenie na červenú smrteľné. Tento priestupok je však široko akceptovaný. Podobne ako jazda autom na “oranžovočervenú”. 65 % motoristov priznáva, že niekedy jazdia na oranžové alebo červené svetlo (66 % mužov a 63 % žien). Podobne sa správa 37 % cyklistov a až 56 % chodcov.
Zdroj: IPSOS