NOVINKA

Systém varovania predpožiarom elektromobilu

Elektromobilita so sebou priniesla aj novú problematiku – požiare elektromobilov a ich batérií. Technologickí inovátori prichádzajú s novým systémom včasného varovania posádky v prípade, že na vozidle hrozí požiar lítium-iónovej batérie.

Požiar batérie elektromobilu predstavuje obrovské riziko pre cestujúcich a v neposlednom rade prináša aj znečistenie životného prostredia. Ako to vyzerá počas takého požiaru sme videli nedávno počas testu, ktorý realizovali profesionálni hasiči. Aktuálne varovné systému reagujú, až bezprostredne pred vznikom požiaru alebo jeho rizikom. 

Právne predpisy v Európskej únii stanovujú, že elektromobil musí v budúcnosti vydať varovný signál svojej posádke najmenej päť minút pred tepelným únikom batérie. Zabezpečuje to systému správy batérie – BMS, ktorý monitoruje výkon a stav jednotlivých batériových článkov a článkových zostáv. Skupina citlivých senzorov registruje chybné zmeny v batérii, reaguje na podozrivé zmeny teploty alebo tlaku v batérii. Samozrejme samostatnou kapitolou sú nehody elektromobilov, ale v prípade technickej poruchy, ktorú dokážu doterajšie systémy zaznamenať, varovný signál prichádza až vtedy, keď už je batéria vážne poškodená a jej požiaru sa zvyčajne nedá vyhnúť.

Spoločnosť Vitesco Technologies preto vyvíja systém včasného varovania pred požiarom elektromobilu. Poškodenie batérie a možné riziká by vedel hlásiť už týždne vopred a chrániť tak majiteľa a jeho spolucestujúcich. Základom inovatívneho systému je proces, ktorý nepretržite meria a analyzuje elektrický odpor striedavého prúdu v článku batérie. 

Takáto zmena môže naznačovať rôzne defekty alebo nežiaduce stavy. Tie môžu byť spôsobené napríklad vibráciami, otrasmi, tepelným zaťažením, poruchou materiálu alebo aj výrobnými chybami. O novinke informuje portál Chemeurope.com

Systém by v budúcnosti mohol oveľa skôr varovať vodiča, ale zároveň tiež odpojiť chybné časti z prevádzky. Tým znížiť riziko požiaru a úrazu. 

Pozrite si, ako slovenskí hasiči testovali nové hasiace látky, určené na hasenie elektromobilov.

Pre automobilový priemysel a jeho zákazníkov je dôležité, aby sme pochopili závady, ktoré spôsobujú požiare elektromobilov a prečo vlastne lítium-iónové batérie zlyhávajú. K tomu viedol aj nedávny pokus, keď vedci skúmali vnútorné procesy batérie.

Galéria

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    careramagazin na Facebooku

    Vyhľadávanie