ZAUJÍMAVOSTI

Šéf dizajnu Audi o vývojia stavbe športových vozidiel

Marc Lichte, šéf dizajnu Audi pri príležitosti 40. výročia Audi Sport GmbH hodnotí najsilnejšie momenty pri stavbe výkonných športových áut so štyrmi kruhmi.

Je pravda, že Audi Sport quattro skutočne odštartovalo tvoju túžbu stať sa automobilovým dizajnérom v Audi?

Marc Lichte: Áno, je to tak. V roku 1983 Audi Sport quattro vyčnievalo z davu na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte ako žiadne iné auto. Vo všeobecnosti to bolo úplne odlišné od všetkého, čo som doteraz videl. Toto auto malo neskutočný charakter – so širokou karosériou. Myšlienka vyjadriť automobilový športový štýl týmto spôsobom, aby bola technológia tak dramaticky viditeľná pre každého a v dôsledku toho okamžite dostupná pre každého. Táto myšlienka ma natoľko inšpirovala, že keď som bol ešte v stánku na autosalóne, rozhodol som sa, že by som sa neskôr v živote chcel stať dizajnérom v Audi! Bolo to presne pred štyridsiatimi rokmi. Pre mňa je dvojnásobným úspechom, že štylistické prvky tejto ikony – výrazný C stĺpik, výrazné vzduchové lopatky, jednoducho celá progresívnosť toho Audi – ma sprevádzajú pri mojej práci dodnes.

Ktorý z modelov ťa obzvlášť fascinuje?

Marc Lichte: Ako dizajnér a ako nadšenec výkonu som veľkým fanúšikom našich modelov RS. TT RS2 vždy patril k mojim vrcholom, pretože, podobne ako sériový základný model TT, ako prvý uviedol na cestu myšlienky umeleckej školy Bauhaus. Aj keď v dizajnovom jazyku platí „menej je viac“, nie je to tak, pokiaľ ide o emócie a radosť z jazdy, ktorú auto vzbudzuje – v neposlednom rade aj vďaka päťvalcovému motoru so zvláštnym zvukom. Nezabudnuteľným zážitkom bola aj práca na aktuálnom Audi RS 6 Avant3. 

Odkiaľ pramení tvoja vášeň pre výkonné autá?

Marc Lichte: To, ako úzko súvisia autá s vášňou, som sa naučil v ranom veku od môjho otca. V 70. rokoch 20. storočia súťažil v pretekoch do vrchu každý druhý víkend. Pred pretekárskymi víkendmi bolo v celom dome cítiť veľmi zvláštne vzrušenie, ako keby štartovacia čiara mala každú minútu dostať zelenú. Od tých čias pre mňa športové autá predstavovali množstvo očakávaného vzrušenia, adrenalín, ktorý bol odliaty do formy a nadobudol tvar.

Ide o úspech, keď sa inovácia zmení na tradíciu?

Marc Lichte: Presne tak! Dnes mám na mojom stole vedľa seba Sport quattro a RS e-tron GT1. RS e-tron GT má veľa prvkov, ktoré sme s tímom počas procesu navrhovania upravili zo Sport quattro. Toto elektrické Gran Turismo vytvára silné prepojenie s históriou Audi a pre mňa je vo svojej ikonografii Audi Sport quattro tak, ako som ho prvýkrát videl pred štyridsiatimi rokmi – prenesené do nového, elektrického veku. V dôsledku toho tradícia poskytuje dôležitý impulz do budúcnosti.

Aký dizajn by si zákazníci želali, aby Audi Sport GmbH dala vozidlám, ktoré vyvíja? 

Marc Lichte: V budúcnosti budeme vyrábať autá hlavne na dvoch platformách – platforme PPE (Premium Platform Electric) pre elektrické vozidlá a platforme PPC (Premium Platform Combustion) pre vozidlá s konvenčnými pohonnými jednotkami. Na základe toho sme starostlivo zvažovali, ako ďalej rozvíjať naše modely RS. Hlavná otázka, ktorú sme si v tejto súvislosti položili: Ako môžeme preniesť gény RS, po ktorých naši zákazníci doteraz túžili a oceňujú ich, od spaľovacích motorov až po elektrický vek a vzbudiť s nimi prinajmenšom také isté  – alebo dokonca úplne nové – nadšenie?

V budúcnosti budú zákazníci naďalej chcieť, aby modely RS poskytovali výkon, aj keď vždy v kombinácii s funkčnosťou. To je druh spätnej väzby, ktorú dostávame od našich zákazníkov a fanúšikov aj v štúdiách. Úplne to chápem. 

Ako prebieha tvorba nového dizajnu?

Marc Lichte: Pred vytvorením prvého náčrtu sa pýtame sami seba: čo si naši zákazníci želajú zažiť s vozidlom a vo vozidle? To, že interiér chápeme ako ústredný bod, tvorí úplne nový proces a tento proces sa samozrejme plne vzťahuje aj na naše modely RS. Už konkrétne pracujeme na novom interiéri RS a môžem sa s vami podeliť o to, že sa radikálne líši od toho, čo dnes ľudia poznajú v modeli RS. Inými slovami, ako bude vodič sedieť, ako budú vyzerať sedadlá a ako bude vnímané celé prostredie. V interiéri bude nový, no stále veľmi jedinečný svet RS. Mimochodom, tento interiér RS sme navrhli ešte predtým, ako existoval koncept interiéru pre základné vozidlo tohto budúceho modelu.

Zdroj: Audi

Galéria

Majo Homer

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    careramagazin na Facebooku

    Vyhľadávanie