Ak sa budete niekedy motať okolo Bologne, stojí za to urobiť si trip do jedného z automobilových múzeií, ktoré by mal aspoň raz v živote navštíviť každý nadšenec superšportov. Samozrejme, väčšina z nás si to zamieri do sídla Ferrari, no v neďalekom susedstve sa uprostred talianskych plání a polí nachádza fabrika, kde vznikajú zúrivé býky. Museo Lamborghini je neuveriteľne skryté a dokým nezbadáte tabuľku pri ceste, sami nebudete veriť, že práve tu sa vyrábajú tieto legendárne superšporty.
Keď som si to ešte v roku 2018 švihal na návštevu do fabriky, prechádzal som desiatky kilometrov talianskym vidiekom a neveriacky hľadel na navigácku, ktorá ukazovala, že môj cieľ sa blíži. Dvadsať kilometrov do cieľa… Desať…. Päť… Dva! A veru, o pár sto metrov sa ukázala veľká výrobná hala pri ceste s plachtami so známym logom býka. Som tu a už vidím jazdiť po okolí prvé kúsky. Urus, Aventador, Huracán, … Srdce mi začína biť rýchlejšie.
Návšteva samotného múzea je bezplatná a pomotať sa na dvoch podlažiach s vystavenými exkluzivitami sa môžete prakticky koľkokoľvek. Hneď na úvod vás privíta krásna perleťová Miura a akonáhle od nej odtrhnete zrak, do očí vám udrú také kúsky ako Diablo, Countach či mnohé ďalšie. Bolo ťažké vyberať najkrajší kúsok. Miestami som uvažoval o Miure, ale futuristický zelený Countach si ma získal viac.
Druhé poschodie ukrývalo modernejšie klenoty. Nachádza sa tu dvojfarebný Urus či kúsok, ktorý dostal od talianskej automobilky samotný pápež. Fanúšikovia konceptov si tiež prídu na svoje – nájdu sa tu také modely, ako napríklad Centenario, Sesto Elemento, Asterion či Miura concept. Šialené… Oči mi behali po každom kúsku a v mysli som každé jedno šoféroval po okolitých cestách.
Lenže, samotná návšteva múzea nie je všetko, čo tu môžete absolvovať. Oplatí sa totiž priplatiť si pár desiatok eur a navštíviť samotné srdce značky – výrobnú halu, kde vznikajú tie najšialenejšie kúsky. Toto som si nemohol nechať ujsť, a tak o pár minút som prikladal kartu k terminálu.
Presne o druhej začala moja “Factory tour”, na ktorú som si, žiaľ, nemohol zobrať fotoaparát, ani telefón. Výrobný proces tak navždy ostane zvečnený iba v mojej hlave. Sprievodkyňa Catarina našu skupinku previedla kompletným výrobným procesom Aventadoru a Huracánu – dvojice, ktorá sa vyrába v starej (pôvodnej) výrobnej hale od čias Ferruccia Lamborghiniho. Nostalgiu cítiť doslova z každého centimetra štvorcového, inak je ale hala čistá, moderná a prekvapilo ma, ako “pohodovo” sa tu autá skladajú. Žiaden stres, všetko má svoj presný proces a čas.
Fabrika funguje každý pracovný deň (pondelok – piatok) v čase od 8:00 do 17:00, pričom denne vyprodukuje presne 13 Huracánov a 5-a-pol Aventadorov. Ak ste poverčivý, dúfajte, že váš Aventador nezačali skladať v piatok poobede a nedokočnili ho v pondelok doobeda. Počas našej hodinovej návštevy sa stihli dokončiť tri Huracány a 1 Aventador zlatej farby, ktorý odchádzal do dílerstva v Beverly Hills.
Zo zaujímavostí som si zapamätal, že jeden motor mechanici skladajú a testujú 8 hodín a testovanie auta (po finálnom zložení) prebieha v bežnej premávke, v okolí fabriky. Auto prejde presne 50 kilometrov v reálnych podmienkach, pričom testovací piloti skúšajú šprint na 200 km/h, silu a kvalitu bŕzd a mnohé ďalšie veci. Potom ide každý model na ďalšie vyčistenie a odchádza do dílerstva. Otázka je, či Lamborghini priznáva 50 kilometrový nájazd alebo auto “stočí” pre efekt…
Okrem výroby motora a práce na samotnej karosérii sme mohli vidieť ako pracovníci vyberajú materiály pre interiér (koža, alcantara, …), ako skúmajú ich kvalitu, a že do auta používajú iba 100% kvalitu. Zo zvyškov, ktoré trpia nedokonalosťami, sa vyrába merchandise. Sprievodkyňa nám tiež povedala, že na jeden Aventador sa “spotrebuje” 7 kráv, ktoré im subdodávateľ špeciálne chová na severe Talianska, kde je chladnejšie a nie sú komáre. Štipance totiž znižujú kvalitu kože.
Je veľká škoda, že tieto zaujímavé momenty nebolo možné zvečniť, avšak ak sa budete kedykoľvek hýbať v okolí Modeny či Bologne, určite nevynechajte Museo Lamborghini a tour, ktorá za tých pár desať eur skutočne stojí.