Európsky trh s novými autami zaznamenal v novom roku úspešný štart. V januári bolo v Európe registrovaných 907 000 vozidiel, čo predstavuje jedenásťpercentný nárast v porovnaní s minulým rokom. Krivku predaja najviac potiahli vozidlá z kategórie SUV.
Čo nestihli v starom roku, v novom rýchlo dobehli. Aj tak by sa dal opísať vzťah značky Dacia k týmto štatistikám. Zatiaľ čo výročné štatistiky predajnosti za rok 2022 oslavoval Peugeot s modelom 208, ktorý sa stal najpredávanejším autom minulého roka, úvod nového roka patrí Dacii Sandero. V januári zaznamenala Dacia Sandero vysoký dopyt vo Francúzsku, kde sa umiestnila na čele rebríčka. Rovnako tomu bolo v Taliansku, kde sa stala tretím najpredávanejším autom krajiny, čím získala prvenstvo v predajnosti za prvý mesiac roka 2023 v rámci celej Európy.
Minuloročný úspech značky Peugeot bol o to významnejší, že s modelom 208 po dlhých 14 rokoch presvedčila konkurenta Volkswagen Golf, aby uvoľnil prvé miesto v rebríčku predaja na európskom trhu. Rozdiel v počte predaných kusov medzi prvým Peugeot 208 a druhou Daciou Sandero bol za minulý rok iba
6 266 kusov. Volkswagen Golf v roku 2022 klesol na piate miesto, za modelom T-ROC a Abarth 500.
V januárovej štatistike predajnosti klesla “dvestoosmička” na siedme miesto. Toyota obsadila v januári tretie aj štvrté miesto s modelmi Yaris a Yaris Cross.
Najpredávanejšie autá v Európe – január 2023
1. Dacia Sandero
2. Volkswagen T-Roc
3. Toyota Yaris
4. Toyota Yaris Cross
5. Renault Clio
6. Dacia Duster
7. Peugeot 208
8. Fiat/Abarth 500
9. Opel/Vauxhall Corsa
10. Volkswagen Tiguan
11. Fiat Panda
12. Peugeot 2008
13. Volkswagen Golf
14. Hyundai Tucson
15. Toyota Corolla
16. Renault Captur
17. Volkswagen T-Cross
18. Kia Sportage
19. Citroen C3
20. Ford Puma
Podľa údajov JATO Dynamics, v januári 2023 registrácia všetkých typov SUV (malé, kompaktné, stredne veľké, luxusné) dosiahla celkovo 464 900 kusov. Je to o 14 % viac v porovnaní s januárom 2022. A v rámci celého trhu – 907 000 kusov registrovaných vozidiel v danom mesiaci, ide o 51,3 percentný podiel. Január 2023 bol tak v Európe prvým mesiacom, v ktorom bola viac ako polovica celkových registrácií nových áut v Európe z kategórie SUV.
Felipe Munoz, globálny analytik spoločnosti JATO Dynamics, uviedol: „Nedávny boom elektrických vozidiel odviedol pozornosť od vozidiel SUV, ale vzhľadom na ich popularitu u spotrebiteľov na celom svete naďalej zohrávajú dôležitú úlohu pri pomalom oživovaní tohto odvetvia.“
Takmer polovicu z registrovaných SUV tvorili kompaktné SUV (C-SUV). Registrácie batériových elektrických vozidiel alebo čistých elektrických vozidiel sa zvýšili o 14 %, na viac ako 92 700 kusov, avšak rast sa v porovnaní s rokom 2022 spomalil. Bez cenovo dostupnejších modelov a atraktívnych stimulov od vlád členských krajín sa zrejme nových vrcholov predaja elektromobilov nedočkáme.
Objem registrovaných vozidiel však naďalej zaostáva pod úrovňami pred pandémiou. Počet registrácií vo februári 2020 predstavoval 1,13 milióna kusov. Rok predtým, vo februári 2019 to bolo dokonca 1,22 milióna registrovaných áut za mesiac.
„Vidíme pozitívne signály, ktoré však stále nie sú dostatočné na to, aby sme trh vrátili do pozície, v ktorej bol predtým. Pandémia zasiahla. Realita je taká, že už možno nikdy neuvidíme predaje na takejto úrovni,” uzavrel Felipe Munoz, globálny analytik spoločnosti JATO Dynamics.
Zdroj: JATO Dynamics
Foto: Dacia, Toyota, Volkswagen