Spoločnosť Hyundai Motor testuje výkonnostné schopnosti IONIQ-u 5 N – svojho prvého vysokovýkonného, plne elektrického modelu značky N – na náročnom pretekárskom okruhu Nürburgring v Nemecku. Testovanie je súčasťou prípravy na jeho svetovú premiéru, ktorá sa uskutoční už 13. júla 2023.
Pozrite si atraktívnu video upútavku
Vo videu vidieť, ako prechádza IONIQ 5 N intenzívnym testovaním odolnosti a výdrže na ikonickom okruhu Nürburgring Nordschleife. IONIQ 5 N sa pred štartom sériovej výroby podrobí ešte dodatočnému testu odolnosti na 10 000 km, aby sa potvrdila zvýšená mechanická odolnosť vozidla, ako aj bezproblémová funkčnosť jeho inteligentného softvéru.
IONIQ 5 N zažije svoj svetový debut na festivale rýchlosti v Goodwoode – Goodwood Festival of Speed. Pôjde zároveň o prvú účasť značky Hyundai N na tomto ikonickom podujatí, ktoré sa každý rok koná v Spojenom kráľovstve. V špeciálnom stánku Hyundai N sa uskutoční 13. júla svetová premiéra modelu IONIQ 5 N. Okrem toho sa na pretekoch do kopca zúčastní aj viacero vozidiel N, vrátane vysokovýkonného vodíkového hybridu N Vision 74.
Značka Hyundai N dlhodobo využíva trať Nürburgring Nordschleife na overenie technológií, ktoré uplatňuje v motoristickom športe na vozidlách značky N. IONIQ 5 N nie je výnimkou a to ani napriek technickým špecifikáciám, ktoré sú typické pre elektromobily. Získanie maximálneho výkonu z elektrického vozidla vyžaduje prísnu disciplínu v oblasti tepelného manažmentu a tým aj implementáciu pokročilého softvéru. To znamená, že každá aktualizácia hardvéru je ďalej posilnená pokročilými softvérovými vylepšeniami výkonu.
Tepelnému manažmentu IONIQ 5 N prostredníctvom chladenia sa venuje osobitná starostlivosť, pretože chladenie elektromobilov je náročnejšie ako pri vozidlách so spaľovacím motorom. Zväčšenú chladiacu plochu, vylepšené chladenie motora a chladenie batérie dopĺňajú hardvérové vylepšenia podobné vozidlám so spaľovacími motormi. Tieto techniky chladenia hardvéru sú ešte posilnené novými riešeniami tepelného manažmentu, ako sú predpríprava batérie (N Battery Preconditioning) a manažment spotreby energie (N Race).
N Battery Preconditioning prednastaví teplotu článkov batérie na ich energeticky najúčinnejšiu teplotu. Funkcia je k dispozícii v dvoch režimoch „Drag“ a „Track“ pre rôzne jazdné scenáre s rôznym výkonom. V režime „Drag“ sa nastaví optimálna teplota pre okamžité využitie maximálneho výkonu, zatiaľ čo v režime „Track“ sa optimalizuje najnižšia možná teplota batérie pre vyšší počet kôl.
N Race je funkcia, ktorá poskytuje vodičom priamu kontrolu nad spotrebou energie vozidla. Nastavenie „Sprint“ je predvolený stav IONIQ 5 N, ktorý uprednostňuje plný výkon podľa želania vodiča. Nastavenie „Endurance“ maximalizuje dojazd IONIQ 5 N na pretekárskej dráhe. Dosahuje sa to obmedzením náhlych skokov výkonu, ktoré spomaľujú nárast teploty a zvyšujú výdrž a odolnosť.
N Battery Preconditioning a N Race sú priamym výsledkom prístupu značky N, ktoré vychádzajú zo skúseností z motoršportu. To pomáha vodičom pri stratégii spotreby energie s cieľom maximalizovať výkon alebo životnosť. Zatiaľ čo tento typ zmeny nastavenia by si za normálnych okolností vyžadoval tím mechanikov a vybavenie, IONIQ 5 N to ponúka pohodlne pomocou niekoľkých stlačení tlačidla.
Okrem toho, inžinieri divízie N vyvinuli N Active Sound + a N e-Shift, aby vodičovi poskytli počas riadenia lepšiu spätnú väzbu a tým precíznejšie ovládanie vozidla.
N Active Sound + pozostáva zo systému 10 reproduktorov (osem interných, dva externé), ktorý poskytuje tri rôzne zvukové témy: Ignition, Evolution a Supersonic. Ignition simuluje 2.0 turbo motor modelov N s benzínovým motorom (napr. i30 N) a dopĺňa ho o charakteristické „streľbové“ zvukové efekty. Evolution je charakteristický elektronický zvuk N inšpirovaný konceptom N 2025 Vision Gran Turismo a RN22e. Zvukový mód Supersonic simuluje stíhačku, aby vodiči získali pocit podobný tomu, aký majú piloti stíhačky. Všetky možnosti zvuku sú prispôsobiteľné podľa jedinečných preferencií každého vodiča.
N e-Shift úzko spolupracuje s N Active Sound + na simulácii osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky (DCT) benzínových automobilov N. N e-Shift simuluje radenie prevodovky pomocou ovládania krútiaceho momentu motora a simuluje pocit trhnutia medzi radením jednotlivých stupňov. Cieľom je umožniť vodičom bezproblémovo využívať jazdné techniky zdokonaľované s autami so spaľovacími motormi pre plnohodnotný zážitok z jazdy, ktorý sa má bližšie k benzínovému autu ako k elektromobilu.
Zdroj: Hyundai Motor Slovakia