Servis

Eko či ozajstná koža. Pri dobrejstarostlivosti sa dá zachrániť aj „nezachrániteľné“

Ak by sme spočítali čas nášho života, ktorý strávime v aute, asi by bola väčšina z nás nepríjemne prekvapená. Vychádzajúc z ľudskej prirodzenosti môžeme považovať za fakt, že svoj čas chceme tráviť v čo najpríjemnejšom a najpohodlnejšom prostredí. To príjemné prostredie v aute nevytvára iba ergonómia a dizajn, ale aj použité materiály. V tomto prípade platí, že použitie kože bolo brané ako výsada strednej a vyššej triedy, aj keď to nemuselo byť 100% pravidlo. Ako je tomu dnes? Koľko ozajstnej kože máme ešte v aute? Reálne? Oveľa menej ako v minulosti, aj keď to závisí od značky a modelu a nemusí to mať žiadny súvis s obstarávacou cenou, či triedou vozidla. Áno, napríklad aj v Mercedese triedy S či GL nájdete „eko kožu“.

Aké sú jej výhody, či nevýhody? Je to skutočne iba o cene? Ako sa starať o rôzne typy „kože“ a čo s ňou, ak sa nejakým spôsobom poškodí? Ani ja to neviem. Vedieť by to mal Adrián Gyuszu z detailingového štúdia Carera Beautycar, ktorý nám odpovedal na pár otázok.

Aďo, s čím sa aktuálne stretávate pri interiéroch častejšie? Eko, alebo klasická koža?

Aktuálne je to asi 50/50.

Tým, že sa oprave a starostlivosti o kožu venuješ už viac ako 17 rokov, vieš zhodnotiť aj vývoj, zmenu, ktorá v tomto období nastala?

Samozrejme zmeny vnímame. Vytráca sa tá klasická, živočíšna koža. Nahrádza ju „eko koža“ a nie je iba v strednej a nižšej triede vozidiel. S týmto javom sa často stretávame aj u tých najluxusnejších autách, respektíve v najvyšších triedach. Aby som bol presný, nie sú to celé sedadlá, ale bočnice sedadiel.

Je bočnica sedadla problém? Alebo prečo práve bočnice?

Úprimne poviem, že reálny dôvod tejto zmeny v používaní eko kože na rôznych miestach úplne presne neviem. Viem ale, ako sa na týchto miestach správa. Pri bočniciach sedákov dochádza k mechanickému ohybu, ktorý táto eko koža zvláda o niečo lepšie, ako pravá koža.

Takže podľa teba je eko koža lepšia?

Áno, aj nie. Na túto otázku sa nedá úplne jednoznačne odpovedať. Eko koža má svoju výhodu v tom, že nie je vidieť opotrebenie jej povrchu. Problém však prichádza v momente, kedy dôjde k jej poškodeniu. Najčastejšie to je prasknutím. Tomu sa nedá predísť žiadnym spôsobom, žiadnou starostlivosťou. Tým, že je to syntetický materiál, nedokáže absorbovať žiadne vosky, hydratačné prípravky. Jednoducho vydrží do konca svojej životnosti.

Dobre. Vydrží. Čo je ale koniec životnosti eko kože?

Koniec je vždy jasný a dovolím si povedať, že nezvratný a nemenný. Opravovať eko kožu sa jednoducho neoplatí a to nie iba z finančných dôvodov. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že opravovaná eko koža je vždy iba „zalepenie“ očí na veľmi krátku dobu. Bavíme sa o týždňoch, v najlepšom prípade o mesiacoch.

Keď je to iba „zalepenie“ očí, ako pri kúpe jazdeného auta môžem zistiť, či sa jedná o eko kožu a či je opravovaná práve iba na predaj?

Dá sa to zistiť. V niektorých prípadoch to je ľahké, v iných zase o niečo ťažšie. Takým najmarkantnejším znakom je to, že eko koža sa často snaží tváriť „koženovatejšie“ ako ozajstná kože. Aby si tomu rozumel. Eko koža má často veľmi hrubú, v mnohých prípadoch až nereálnu povrchovú štruktúru, ktorá má kožu pripomínať. Druhý spôsob je o niečo náročnejší. Je tam potrebné mať cit v prstoch. Eko koža je veľmi jemná na dotyk. Pre lepšie zapamätanie vždy hovorím, že jej chýba živočíšna hrubosť, nie je v nej cítiť zimu z alpských kopcov. Ak si chytíte ozajstnú, pravú kožu, musí tam byť kus „Milky“. Ak je to príliš jemné, treba si spomenúť na malé detské ručičky, ktoré túto syntetiku vyrábajú niekde v Indii. Dobre, viem, že to tak asi nebude, ale ja to tak vždy vysvetľujem a väčšina ľudí si to na tomto humornom príklade aj pamätá.

Dobre teda. A bol by problém, keby sa pravá koža používala aj na tie spomínané bočnice?

Niekedy to tak bolo. Dnes je doba, kedy sa na jednej strane všade šetrí a na tej druhej sú nároky kladené na použité materiály ďaleko iné. Samozrejme, že by to nebol problém. Dokonca si dovolím tvrdiť, že väčšina majiteľov vozidiel s koženým interiérom by chcela mať v aute pravú kožu. Tam všetko závisí od starostlivosti o sedadlá ako celok, o to viac ešte o bočnice. Pri správnej starostlivosti si dovolím tvrdiť, že dokážu „prežiť“ auto.

Čo je to tá „správna starostlivosť“?

Čistenie. To je asi základ celého. Tu ale platí jedna vec. Nie je čistenie ako čistenie. Tu je potrebné hĺbkové čistenie, ktoré si vie človek urobiť aj v domácom prostredí. Vie, ale zase na základe vlastnej skúsenosti si dovolím tvrdiť, že často iba teoreticky. Také ozaj hlboké čistenie sa jednoducho nedá urobiť prostriedkami z čerpacej stanice. Tak to jednoducho nefunguje. Prostriedky pre údržbu a čistenie kože, ktoré sú bežne dostupné na regáloch, sú často riedené, alebo ak chceme majú nízku koncentráciu účinných látok. Na druhej strane sú však bezpečné pre bežného vodiča. Profesionálne prípravky sú čo sa týka zloženia úplne inde. Aj nám sú dodávané ako 100% koncentrát a prípravu na použitie robíme na základe znečistenia a našich skúseností, vedomostí a zručností. Tu dôrazne neodporúčam laickej verejnosti používanie prípravkou pre profesionálov. A nie, nie je to iba vystatovanie. Je to fakt.

Takže ak kúpim profi výrobok na čistenie, nie je to profi výrobok?

Ak je profi výrobok to, čo má na sebe nálepku „PROFI“, tak si na omyle. Ak je profi výrobok to, čo vidíš v reklame, tak je to tiež omyl. Proste k profi výrobkom by si sa ako laik nemal dostať. A tak je to aj dobre, lebo pri zlej príprave, alebo aplikácii by si si vedel zničiť aj celé auto.

No dobre. Koža čistá. Čo ďalej? Vosk? Hydratačný krém?

V podstate hovoríš správne. Vosk, alebo hydratačné mlieko. Všetko závisí od stavu, v akom koža je. Ak by som mal dať návod na nejaký štandardný proces, tak by som povedal, že po vyčistení treba najprv aplikovať hydratačné mlieko. To zabráni vráskaveniu kože, ktoré patrí medzi jedno z najčastejších poškodení kožených povrchov, ktoré sú namáhané. V niektorých prípadoch je potrebná aj niekoľkonásobná aplikácia mlieka, hlavne ak o kožu nebolo dlhší čas starané. Ak sa dosiahne zvláčnenie a koži sa navráti jej prirodzená pružnosť, vždy odporúčam vosk. Ten kožu uzavrie a do veľkej miery chráni.

Ako často je potrebné tento proces opakovať, ak by som chcel zachovať kožu v čo najlepšom stave?

Môžeš sa teraz na to pozerať ako chceš, ale ja dôrazne odporúčam venovať sa koži aspoň raz za mesiac. Na prvý pohľad sa môže zdať, že koža nepotrebuje starostlivosť, lebo je pekná, čistá. Ale to je len to, čo vidíme voľným okom. V skutočnosti koža pracuje, je denno-denne namáhaná, vysúša sa.

Existuje nejaký spôsob, alebo prípravok, ktorý by som nemusel aplikovať každý mesiac?

Existuje relatívne veľké množstvo produktov takzvanej keramickej ochrany, ale tu sme zase v tej profi sfére. My používame výrobky značky Modesta, a to už viac ako 10 rokov. Ak sa človek nechce starať o kožu, alebo nemá čas, alebo nech sú to akékoľvek iné dôvody, tak je jasnou voľbou Modesta LPS. Je to dvojzložkový prípravok, ktorý odporúčam aplikovať vyslovene v profesionálnych štúdiách, podmienkach a odborne vyškoleným personálom. V podstate sa to ani inak nedá, keďže Modesta nie je určená na predaj širokej verejnosti. Výsledok je ozaj dokonalá ochrana kože. Ale aby som sa vrátil k odpovedi na tvoju otázku, tak LPS funguje 5 rokov. Garantovane.

Čo znamená že „funguje“?

Vymenovať vlastnosti, tak to by chcelo možno aj samostatný článok. Dám ale pár príkladov. Väčšina vodičov – rodičov sa stretla s tým, že deti kožu popíšu. Hlavne u svetlej kože to môže byť problém. Pri LPS-ku je to nič. Proste sa to jednoducho utrie, či je to fixa, alebo obyčajné pero. Druhým častým problém sú riflové škvrny, ktorý sa veľmi ťažko zbavuje. Rovnako s LPS-kom stačí iba utrieť. Vyliate tekutiny vďaka hydrofóbnym vlastnostiam tiež nie sú žiadny problém. Proste je toho ozaj veľa.

Funguje to aj na syntetickú kožu?

Áno, funguje. Prípravok nerozlišuje eko verzus bio. On proste ochraňuje to, čo je pod ním.

Musím sa priznať, že teda ani ja sa o kožu nestarám správne. Čo v prípade, keď sa koža poškodí?

Záleží od toho, aké poškodenie to je. Väčšinu bežných poškodení je možné opraviť. Najčastejšie sa stretávame s vyšúchaním kože a drobnými mechanickými poškodeniami. Dovolím si tvrdiť, že väčšinu týchto vecí vieme opraviť tak, že aj človek, ktorý presne vedel, kde sa poškodenie nachádza, ho bude mať problém identifikovať. To platí aj pre perforovanú kožu. Ak si vezmeme, že taká oprava začína niekde na 120 eurách a kompletné čistenie a impregnácia kože je cca 80 eur, každý nech si to zváži sám. Pri aplikácii Modesty LSP je cena už o niečo vyššia, je to 540 eur, ale… To ale je podstatné a hneď pri prvom probléme sa táto investícia vyplatí.

Takže vieme kde a aká koža sa používa. Vieme, čo sú výhody a nevýhody a stručne aj to, ako sa o kožu starať a čo v prípade jej poškodenia. Máš aj nejakú vtipnú príhodu vo svojej praxi?

Vtipných situácii vzniká veľa. Najviac som sa pobavil, keď mi klient doniesol auto s krásnou, svetlučkou kožou, ktorá bola celá, ale že komplet celá dočmáraná „permanent makerom“. Predné, zadné sedadlá. Úplne všetko, ešte aj prístrojová doska. Vyšlo z neho, že to je výsledok nie práve šťastného rozchodu. Šťastie v nešťastí mal ten chlap v tom, že asi mesiac pred týmto incidentom dostal komplet Modestu LSP do celého auta. Odstrániť tento masaker trvalo asi 30 minút čo bol možno aj čas, ktorý bol na tento výtvor potrebný. Takže ak niekoho čaká rozchod s cholerikom, myslite na prevenciu.

Je niečo, čo by si chcel na záver povedať, odkázať svetu? Teda okrem svetového mieru?

Jasné. Aj keď sú to vždy iba autá, starajte sa o nich. V konečnom dôsledku vás to bude stáť menej peňazí. Z mojej strany je starostlivosť o auto v podstate už diagnóza. Baví ma to a ešte viac ma baví vidieť výrazy tváre ľudí, ktorí vidia výsledky.

Galéria

Peter

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    Magazin Carera na Facebooku

    Vyhľadávanie