Boulevard Komunita Majitelia

Ako som nekúpil KTM 890. Alebo 2500dôvodov prečo som sa rozhodol inak. 

Poznáte ten pocit „svrbenia peňazí“? Finanční odborníci sa zhodujú, že peniaze na bežnom účte a hotovosť (nie tá z „Kaliho doby cashu“) strácajú na hodnote. Ja som sa rozhodol bojovať proti tejto strate hodnoty. Bojovať systémom utrácania. Vitajte, hovoria mi „Forty“ a pozývam vás na moju cestu výberu a kúpy motorky.

Hneď na začiatku prišlo relatívne rýchle zistenie, ktoré mi na čele pridalo nejednu vrásku. Zistenie, že výber toho „správneho“ cestného endura – cestovateľskej motorky je v dnešnej dobe ozaj neľahká úloha. Ak uvažujete nad niečím vyšším, máte mnoho možností. Od klasiky v podobe napr. Suzuki V-Strom, Kawasaki Versys, cez Triumph Tiger a mnoho ďalších, až po trojlístok „prémioviek“ z dielne Ducati, BMW alebo KTM. Jednoducho výber je príliš široký na to, aby si štandardne nerozhodný konzument vybral. A tam, kde je racio v koncoch, musí nastúpiť srdce. Kde končia technické dáta na papieri, prichádza nezvratná emócia z jazdy.

Celé toto nákupné dobrodružstvo začalo po asi trojročnom užívaní si „stromčeka“. Jednoducho ma prestalo baviť pretláčanie sa v zákrutách s nie až tak obratným a morálne zastaralým deduškom. Predsa len, V-Strom s „dátumom narodenia“ tesne po prelome milénií už má svoje najlepšie roky za sebou a mňa úplne ovládla potreba skúsiť niečo iné, nové, nepoznané. Nehovoriac o tom, že podmienky uspokojenia tejto potreby boli takmer ideálne – peniaze na účte bez vedomosti manželky o ich existencii. A keď už bude nová motorka doma, tak síce budem pár dní na suchej strave a bez … „benefitov“, ale to všetko sa dá prežiť. Idem do toho.

Základné požiadavky boli jasné. Má spĺňať charakteristiky cestného endura (komfort a dostatočne vzpriamený posed) a súčasne ponúkať dostatočný výkon na častejšie cestovanie vo dvojici s manželkou (za predpokladu, že po kúpe ňou ešte ostane). Po dobrých skúsenostiach s V-Stromom som začal hľadať v „japonských vodách“. Myšlienky mi takmer okamžite skočili k Yamahe Tracer a Kawasaki Versys. Spomínal som už, že rozhodovanie nie je ľahké? Tak tu to prišlo. Do hry vstúpila KTM 890 na odporúčanie od skúsenejších. Objektívne rozhodovanie možné nebolo, lebo po celkovej analýze pomeru cena | výkon | kvalita | fun-factor sa víťaz nenašiel.  

Tak sa začalo testovanie. Skúška Versys-u bola relatívne ízi pízy. Zdvihol som telefón, zavolal známemu, vypýtal si kľúče výmenou za chmeľový mok a so slovami: „ak ju položím kúpim ti novú“ som sa vybral na výlet. V porovnaní so „stromčekom“ vesmírna loď s ovládateľnosťou úplne mimo možností môjho aktuálneho nastavenia. Super. Ako osedlať KTM 890? To už chcelo troška fundovanosti, alebo si počkať na jeden z organizovaných výletov v rámci bratislavskej predajne. Trpezlivosť a čas? To všetko som mal. Prišiel deň D a 150 kilometrov ľahkého enduro výletu začalo pretvárať moje dovtedy cestnejšie naladenie. Jednoducho KTM  ťaží z enduro histórie a keď máte radšej les ako mestá, tak vám zarypne do srdca viac, než by ste očakávali. Primeraný výkon, správna veľkosť, výplety a ovládateľnosť skútra aj na lesných cestách mi naozaj imponovali.

Nadšený z charakteru motocykla a celého tripu som zabudol na konkurenciu a začal lúskať internety a zisťovať si o 890-tke maximum. Čo čert nechcel, o zopár mesiacov neskôr KTM organizovala na svojich predajniach tzv. „Truck Show“. S kolegom sme sa preto vybrali práve do KTM Bratislava a vzali na rýchly výjazd hneď dva motocykle. KTM 890 Adventure a KTM 1290 Super Adventure S. „No do prdele, to bol nápad za všetky drobné…“ Horšie sa v mojej nerozhodnej hlave stať nemohlo. 100% rozhodnutý pre 890-tku som presadol na 1290 a pochopil, že pod pravou rukou mám arzenál, s ktorým treba vedieť narábať. Pochopil som aj to, že 100% nemusí u chlapa znamenať 100%.

Obe motorky sú skvelé, no pri cestovaní vo dvojici a troške malomyselnosti v krvi vám v menšej z nich niečo chýba. Vlastne ono to nie je „niečo“. Viem úplne presne zadefinovať, čím si ma 1290-tka získala. Získala si ma hrejivým pocitom, že po otočení zápästia môžem vyletieť vpred nehladne na spolujazdca. Nie že by 890-tka mala málo výkonu, to určite nie, no prejav motora je absolútne rozdielny. 890-tka ťahá výkonovo viac v otáčkach, kdežto 1290 sa opiera o asfalt už od nízkych otáčok a v podstate odpadá „povinnosť“ častého radenia. Pravdou je, že ak chcete jazdiť s polovičkou/polovičkom?! 😀 istá dávka výkonovej rezervy padne vhod a je určite bezpečnejšie mať výkon a nepotrebovať ho, ako nemať a lamentovať že „bolo málo plynu“. Áno, áno, áno. Alibisticky podporujem svoju teóriu z automobilového sveta, že „objem nenahradíš“.

 
Super Adventure je jednoducho super, adventúra a kvantum zážitkov v obale, ktorý imponuje každej uletenej duši. Typické „alien“ svetlo, ktoré nikto neprehliadne,  podvozok, ktorý zožerie všetko, čo mu život naloží, technológie a tablet pred vami, kde naozaj poľahky za jazdy nájdete všetko potrebné. Nízke ťažisko a dokonalo nahnevaná odpoveď dvojvalca, ktorý len čaká na to, kedy môže ukázať svoju silu v praxi. Len tie príplatkové softvérové úpravy, že KTM?. Ja tomu rozumiem, aj keď sa s tým ako zákazník neviem úplne stotožniť . Ako obchodný model to zmysel dáva. V príplatkovom Tech Pack-u nájdete pár kúskov, ktoré určite odporúčam. Minimálne teda Quickshifter, bez ktorého si už neviem jazdenie predstaviť a to aj preto, že funguje fenomenálne. Anti-Dive na prednej vidlici, elektronický Hill climb assist, ktorý sa hodí hlavne ak máte za sebou polovičku a snažíte sa predrať hore kopcom na Hochalpenstrasse a ešte pár drobností, ktoré robia cestovanie ľahšie a príjemnejšie.

Čert to nakoniec asi aj naozaj chcel.

Napriek tomu, že 890tka je vo svojej cenovej kategórii na špičke „potravinového reťazca“, neodolal som pokušeniu „veľkého advíka“. Neviem, či je veľký advík motocykel určený práve pre mňa, ale už mi hovorí „pane“. A že som svojím výberom urobil správne? O tom svedčí posledných cca 2500 do extrému vysmiatych a spokojných kilometrov.

Ako slúži 1290 v bežnom živote? Vo forme commutera do práce je to iba ťažko nahraditeľný spoločník. Obratnosť v meste vie prekvapiť, zároveň potom prekvapujete ostatných účastníkov mestských zápch, že čas presunu z bodu A do bodu B je nezávislý na dopravnej situácii. Spotreba? Potrebuje to niekto riešiť? Od motorky s objemom bežného hatchbacku asi nikto nečaká zázraky podobné dvojlitrovej chamtivosti skútra. Výrobca udáva 5,7 a nie je ďaleko od pravdy. Aj pri binárnom štýle jazdy, teda plný plyn a brzda sa dlhodobá priemerná spotreba drží v rozmedzí 5,8 – 5,9 l/100 km.

Celkovo predstavuje KTM 1290 SuperAdventure S motorku, ktorá mi bola asi súdená. Spraví všetko čo potrebujem lepšie, než by som to sám chcel, podrží v situáciách, kde by ma môj staručký V-STROM už určite „vytrestal“. Mňa si „veľký Advík“ získal a aby to nebolo málo, deň za dňom si toto naše nové „priateľstvo“ potvrdzujeme.

Výberové konanie nového motocykla ukončené: KTM 1290 SA ✅

Pár týždňov hladu a výpadku vzťahových „benefitov“ za to veru stálo.

Ak by ste sa nachádzali v podobnej rozhodovacej fáze, nižšie nájdete moje osobné pre a proti.


Medzi hlavné benefity motorky by som zaradil:

  • podvozok (famózne naladený)
  • ovládateľnosť a rozloženie ťažiska
  • posed, rozhľad a pohoda pri dlhších trasách
  • odozva na plyn a reakcia dvojvalca
  • reťazový rozvod (subjektívne, lacnejšie, no praktickejšie riešenie)
  • infotainment a grafické spracovanie pre rýchle pochopenie
  • Prepracovaná logika tempomatu a jasné ovládacie prvky
  • Centrálny stojan
  • Aktuálna zimná ponuka – cena + v tieto dni aj predĺžená záruka.

Negatíva

  • síce sa KTM snažilo no teplo od motora vám poslúži v zime dobre. V lete sa pripravte na horúce chvíľky. (aby som nekrivdil, je to minimálne o 50% lepšie ako staršia generácia a budete len na polovicu upečení)
  • nízky štít pre vyšších jazdcov 187cm – prijal by som o málo vyšší
  • Cena TechPacku a chýbajúce funkcie v základe
  • Elektronické veko nádrže (čakám kedy sa pokazí)
Sem vložte citát
Tomas Kovalinka
Marketing Guru

Galéria

Tomas Kovalinka

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    Magazin Carera na Facebooku

    Vyhľadávanie