European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) je systém hodnotenia bezpečnosti vozidla, ktorý funguje od roku 1996. Prvé výsledky testov podľa štandardov Euro NCAP prišli v roku 1997 a od tej doby sa testovaniu pravidelne podrobujú vozidlá rôznych výrobcov a kategórií. Euro NCAP nevynechal ani čínske značky, ktorých vstup na európske trhy je buď už avizovaný, alebo sa dá v dohľadnej dobe očakávať.
Čínske výrobky už dlho, a treba povedať, že do veľkej miery aj úspešne, bojujú s imidžom lacných, nekvalitných brakov na jednorazové použitie. V mnohých prípadoch sa čínske výrobky etablovali na svetových trhoch aj napriek „obranným mechanizmom“, ktoré boli zavádzané na ochranu domácich výrobcov. V ich prospech často hovorí cena, technológie, dizajn. Naopak, ako negatívum sa ešte vždy hodnotí dostupnosť záručného a pozáručného servisu. Dokážu čínske automobilky presvedčiť európskych spotrebiteľov?
Nechcem a nebudem hodnotiť kritériá, na základe ktorých sa prideľujú hviezdičky v Euro NCAP, ale ak by bol jediným kritériom výberu nového vozidla výsledok v testoch, európske automobilky by mali problém. Množstvom asistenčných systémov, ale v mnohých prípadoch aj pokročilou aktívnou a pasívnou ochranou posádky získavajú čínske vozidlá vysoké hodnotenie, a to pravidelne. Veľmi zaujímavé sú aj ich ceny, ktoré sa často pohybujú na úrovni o triedu nižšie.
Vybrali sme pár modelov s vysokým hodnotením Euro NCAP, ktoré stoja za povšimnutie. Je pravda, že na typové označenie si musí našinec trochu zvyknúť, ale inak… Inak sú to celkom zaujímavé vozidlá.
Nio ET7
S odporúčanou predajnou cenou 84 900 eur sa nejedná o úplne lacné auto. Zoberme však do úvahy fakt, za svoje peniaze dostanete atraktívnu limuzínu, ktorá je nadupaná technológiami a poskytuje základný dojazd 445 kilometrov pri 75 kWh batérii. Tento viete hravo navýšiť na vyše 1 000 kilometrov, ak si zvolíte 150 kWh batériu a to je už veľmi zaujímavá ponuka.
WEY Coffee 01
SUV, ktoré by sa veľkosťou dalo prirovnať k Tiguanu. Príde vám cena bezmála 56 000 eur privysoká? Pozrime sa teda, čo za svoje peniaze dostanete. Atraktívny Plug-in Hybrid s elektrickým dojazdom 146 kilometrov, pohonom všetkých kolies, maximálnym kombinovaným výkonom na úrovni 476 koní a zrýchlením z 0 – 100 km/h za 5 sekúnd. Základom pohonu je dvojlitrový benzínový motor prepĺňaný turbom, ktorý poskytuje výkon 204 koní. Aktívnu podporu mu ponúka dvojica elektromotorov, ktoré čerpajú energiu z 39,67 kWh batérie.
BYD ATTO 3
Ďalšie zaujímavé mestské SUV z dielne výrobcov batérií s dlhoročnou históriou, ktoré v Euro NCAP získalo 5 hviezdičiek. Táto atraktívna elektrická predokolka ponúka dojazd 420 kilometrov, výkon 150 kW a na stovku zrýchli za 7,3 sekundy. Dizajn exteriéru sa dá hodnotiť ako súčasne klasický, „neeurópske“ to začína byť v interiéry. Množstvo zaujímavých detailov predurčuje ATTO 3 pre klientelu, ktorá má rada niečo „iné“. A cena? Niečo cez 42 000 eur.
Maxus MIFA 9
Kým vyššie spomenuté vozidlá ponúkali síce pekný, moderný, ale skôr klasický dizajn, MIFA 9 je z iného súdku. Už na prvý pohľad pôsobí extravagantne a je ľahké zhodnotiť, že jej (alebo jeho?) pôvod netreba hľadať v Európe. Toto viac ako 5,2 metra dlhé, plne elektrické MPV-čko ponúka šiestim pasažierom luxus leteckej biznis triedy. Spotreba 17,9 kWh na 100 kilometrov je v tomto prípade viac ako akceptovateľná a vzhľadom k tomu, že v roku 2023 sa očakáva nová, väčšia batéria, ktorá ponúkne dojazd vyše 600 kilometrov. A cenovka? Cca 70 000 eur.
Chery OMODA 5
Ďalšie malé, mestské SUV Chery OMADA 5 bolo predstavené verejnosti na začiatku minulého roka a hneď po svojom debute zaznamenala automobilka veľký záujem o tento model. Dizajnové prvky Lexusu a Hyundaiu asi nezaprie, ale ako celok pôsobí veľmi atraktívne. V testoch Euro NCAP uspelo predovšetkým vďaka veľkému množstvu asistentov, ktoré pomáhajú vodičovi zabrániť nehode. O pohon sa primárne stará 1,5 litrový, turbom prepĺňaný štvorvalec, ktorý ponúka výkon 108 kW a prevodovku CVT. V ponuke je však aj 1,6 litrové turbo so 197 konskými silami a DTC prevodovkou. V ponuke je však aj hybridná verzia. Cena so základným motorom sa pohybuje na úrovni okolo 20 000 eur, čo je veľmi zaujímavá ponuka.
MG4 Electric
MG4 EV je plne elektrický hatch s možnosťou voľby dvoch batérií. Tá menšia zabezpečí dojazd 450 kilometrov, väčšia až 579. Hlavnou výhodou je plochá batéria, ktorá svojou konštrukciou umožnila poskytnúť cestujúcim veľkorysí vnútorný priestor. S množstvom asistentov získal MG4 EV najvyššie hodnotenie Euro NCAP. S cenou 27 495 eur je o takmer 6 000 lacnejší, ako taký Nissan Leaf.