Blog

Viva la Révolutionv moskovskom Pekingu

Francúzsko v Rusku žije… Vlastne nie Francúzsko, ale Renault v Rusku žije… Vlastne ani to nie, ale Čína v Rusku žije… Ani to neplatí. Moskvič ožil? To by už hádam platiť mohlo. Vlastne, ak by to bol ozaj Moskvič a ak to nebude iba jeden z ďalších úžasných nápadov a nepodarených pokusov očividne nie príliš schopnej garnitúry. Prečo spomínam Francúzsko, Čínu a Renault v spojení s Ruskom a Moskvičom? Lebo po dvadsiatich rokoch sa Moskvič začína opäť vyrábať v závode, ktorý vlastnila francúzska automobilka Renault. 

Nový Moskvič 3 má byť crossover s benzínovým motorom, LED svetlami a veľkým dotykovým displejom v interiéri. Čo bude poháňať „nový Moskvič“? To ešte nie je isté, ponúkajú sa však dve alternatívy. Jednou je 1,6-litrový motor DVVT s manuálom, druhou je 1,5-litrový, turbom prepĺňaný agregát v kombinácii s CVT alebo manuálnou prevodovkou. Disponovať má aj ABS-kom, airbagom, núdzovým zastavením, systémom udržania v pruhoch, či infotainmentom s možnosťou pripojenia (Apple Car Play asi nebude potrebovať). Že by v Rusku v posledných rokoch vzniklo niečo nové? Niečo dobré a všeobecne prospešné? Niečo, čo je prepojené s výskumom, vývojom a technológiami? Ak ste presvedčení o inteligencii, šikovnosti a technologickom pokroku v Rusku, ďalej nečítajte. Neurobí to dobre vám, ani mne, vlastne nikomu.

Moskvič 3 nie je nič iné, ako JAC Sehol X4, alebo ak chcete, tak JAC JS4. Ak by niekomu napadlo, že „veď aj Číňania to skopírovali, tak teraz môžu Rusi“, bol by to síce silný argument, ak by… Ak by celá platforma, technika a diely neboli dodávané čínskym výrobcom. Áno, viem. Od tých „Rusko milujúcich“ príde argument, že aj Slovensko je iba „montážna hala“ na autá a ja sčasti súhlasím. Slovensko má ale o niečo menej ako 5,5 milióna obyvateľov, Rusko ich má takmer 147 miliónov. Na Slovensku bolo v minulom roku vyrobených viac ako 1 milión vozidiel, Moskvič má plán 50 000 na budúci rok. Ešte jedna drobnosť k plánom. Po opätovnom spustení fabriky prišlo vyhlásenie, že tento rok opustí priestory výroby 600 nových vozidiel. V deň písania článku, teda 9. decembra 2022 je známy počet vozidiel, ktoré boli uvedené na trh, prípadne už dodané zákazníkom – ten je rovný nule. Áno, možno vozidlá opustili fabriku, možno sú už aj u nejakého predajcu, či u zákazníka, len sa táto informácia prísne tají. Je to jedna z alternatív, ale že by sa v aktuálnej situácii režim nepochválil informáciou „nepotrebujeme západ“? To si jednoducho neviem predstaviť.

Ale k plánom. Budúci rok je plánované navýšenie výroby na 50 000, cieľové číslo má byť na 100 000 ročne. Len pre informáciu, kapacita výroby je 200 000 až 300 000 (na Slovensku sa denne vyrobí viac ako 2 000 vozidiel). Aby toho nebolo málo, Rusko plánuje do výroby zapájať aj domácich producentov s tým, že vozidlá by sa v budúcnosti nemali iba kompletizovať, ale aj lakovať. Vláda už údajne založila nové dodávateľské reťazce, ale odmietla odpovede na konkrétne otázky kde, ako a čo sa bude vyrábať. Holt, ostávať dúfať, že novinár, ktorý túto záludnú otázku položil a nedočkal sa odpovede, nevypadne z okna, alebo sa nešmykne na schodoch, prípadne si neuvarí „zlý čaj“.

Celý tento ruský projekt s „čínskym“ Moskvičom vo francúzskej továrni má zamestnať 40 000 ľudí, čo je určite pekné číslo. A aká je plánovaná cena tohto vozidla? No, povedzme že dosť vysoká na to, aby sa vozidlo predávalo primárne v Moskve, v budúcnosti aj v iných veľkých mestách a to s tým, že na kúpu Moskviča je podľa predstaviteľov vlády a „výrobcu“ pripravené „zaujímavé financovanie“.

Galéria

Peter

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    careramagazin na Facebooku

    Vyhľadávanie