Autá Testy

Víkend s novým N-kom. Ako jazdíi30 N Performance s automatom?

Na toto som ozaj nepotreboval klasický novinársky „týždeň“. K novému N-ku som si pričuchol už dávnejšie, zvedavý som však bol na verziu s automatom, ktorú mal presspark Hyundaiu už dlhšie. Malá kreatívna pauza však zapríčinila to, že som sa k nemu dostal až koncom novembra, po tom, čo môj kolega Laco z projektu RevRats.sk mi prenechal kľúče od tohto satana na jeden víkend. Jeho názor na N-ko si môžete prečítať tu, svoje pocity sa pokúsim zhrnúť nižšie.

Foto: Miloš Fusek

Na úvod však musím povedať, že sa cítim dostatočne fundovaný na to, aby som toto auto opísal čo najrealistickejšie. Dôkazom toho je zopár hodín za volantom staršieho N-ka, ale aj multitest, ktorý sme pripravovali v redakcii RevRats pred pár rokmi. Vtedy sme zobrali svätú trojicu – Megane RS, Civic Type-R a i30 N Performance na miesto, kde sa cítili skutočne dobre. Bájna Grossglockner Hochalpenstrasse nám navyše dopriala toľko voľnosti, že sme mohli ísť prakticky na limity áut a našich možností (s prižmúrením oka, vzhľadom k tomu, že stačí jeden omyl a kamenné „zvodidlá“ vás pošlú navždy do rokliny). Videotest, v ktorom i30 N zožalo veľkú chválu, si môžete pozrieť stále na YouTube

Naspäť však k súčasnej generácii, ktorá s faceliftom prináša niekoľko dôležitých zmien. Tie voľne viditeľné sú, samozrejme, nové LED svetlá, opäť agresívnejší bodykit, dvojica kanónov vzadu, ktorá má väčší priemer, či v interiéri odľahčené a nižšie položené sedadlá (za čo si Hyundai zaslúži opäť pochvalu!). Skrátka, zmien, ktoré i30 N Performance v novej generácii prichádza, je dostatok.

Foto: Miloš Fusek

To najdôležitejšie sa však ukrýva na menej viditeľných miestach. Kórejskí majstri prekopali motor, ktorý dostal papierovo iba o 5 koní viac, avšak jeho správanie je úplne iné. Reaguje lepšie, a to najmä v nižších otáčkach, vďaka čomu vystrelíte zo zákruty svižnejšie bez potreby podradiť. Ruka v ruke s výkonom ide aj brzdový systém, preto Hyundai zväčšil predné kotúče až na priemer 360 mm, čo už sú riadne taniere v tejto triede. Výsledok je skvelý, pri potrebe prudkého brzdenia sa strmene fantasticky zakusnú a príjemných 1 429 kg začne rapídne spomaľovať. Mimochodom, pri neustále „tučnejšich“ autách je toto veľmi frajerská hmotnosť na komfortom plne vybavené auto!

Foto: Miloš Fusek

Azda najväčšou a toľko žiadanou novinkou je práve 8-stupňová dvojspojka DCT, ktorá síce jemne zvýši apetít auta, avšak prináša komfort pri presunoch a každodennom používaní. Nadšenci športovej jazdy preferujú manuál, no i30 N Performance je v prvom rade hothatch, teda auto, ktoré nie je určené len na športovanie. V meste, či pri nudných presunoch je automat viac než vítaný, s čím sa po rokoch strávených s manuálnou prevodovkou v hothatchi maximálne stotožňujem. Tento automat je však výborne odladený a ak by ste aj našli situácie, kedy by ste preradili inak, než naprogramovaný softvér hádže rýchlosti, stále si ho môžete prepnúť do full-manual módu a radiť pádlami pod volantom.

Foto: Miloš Fusek

Tento režim vás pritom vôbec neochudobňuje o pôžitok z jazdy. Práve naopak, po pár hodinách s autom mi manuál vôbec nechýbal. Báť sa nemusíte ani veľkého počtu prevodov, pri ostrej jazde na okreskách či okruhu si vystačíte s číslami 2, 3 a 4. Iné rýchlosti snáď ani nebudú potrebné.

Foto: Miloš Fusek

Ďalšou nespornou výhodou automatu je výstrel z nuly na stovku pri zapnutom launch controle, ktorý je o pol sekundy lepší než s manuálom. Presnejšie je to 5,4 s vs 5,9 s, a ak vás nepresvedčilo toto, určite to bude čas pružného zrýchlenia z 80 na 120 km/h, kde Hyundai uvádza, že DCT-čko to zvládne za 3,5 sekundy, pričom manuál až za 6,5 sekundy. Empirické meranie nemám, no s rukou na srdci potvrdzujem, že po stlačení pedálu na podlahu pri zaraďovaní sa na diaľnicu alebo predbiehaní kamiónu N-ko vystrelí ako šíp a v okamihu atakujete diaľničný rýchlostný limit.

Foto: Miloš Fusek

A čo jazda samotná? Vzhľadom na nižšiu vonkajšiu teplotu, vlhkosť vozovky a zimné obutie som si nedovolil posielať N-ko šialeným tempom do zákrut. Pošteklil som ho, povedzme tak na 50 % jeho možností, aby som našiel správny balans medzi priľnavosťou, záberom samosvorného diferenciálu a využitiu dostatočnej porcie konskej sily a krútiaceho momentu. Keďže som staré N-ko jazdil aj v zimných mesiacoch, môžem čestne potvrdiť, že Hyundai túto rýchlokvasenú legendu vylepšil ešte o pár bodov. Porcia gripu, akú toto auto ponúka, je vzhľadom na cenníkovú cenu neuveriteľná. Pošlite N-ko do zákruty o niečo rýchlejšie, než by ste si trúfli, a ono vám to odpustí a vyhodí vás von zo zákruty vo vlastnom pruhu a s rýchlosťou podobnou, ako ste do zákruty nalietavali. Ťažko opísať slovami, ako to auto jazdí a koľko odvahy dodá aj amatérskemu vodičovi pri ostrejšej jazde.

Foto: Miloš Fusek

Samozrejme, ani i30 N Performance nie je dokonalé auto. A to ani zďaleka. Nie je to závoďák, ktorý je mechanický a presný a neponúkne ani citlivosť riadenia ako Lotus Elise prvej generácie. Dokonca ani materiálovo v interiéri nie je na takej úrovni, ako napríklad niektoré konkurenčné hothatche. Okrem toho si oturbený dvojliter s automatom vypýta o niečo viac, než minulá generácia, vďaka čomu nebude N-ko ani ideálnym daily beaterom. Čo teda i30 N Performance je? Podľa mňa je to v prvom rade férová kúpa. Za 34 390 eur (v prípade automatu) ponúkne obrovskú porciu zábavy za relatívne dostupnú cenu, ktorá nie je nereálna pre mnoho Slovákov. A za tie peniaze prinesie zábavu, porovnateľnú so staršími superšportami, zabalené v šasi, ktoré možno jedným tlačidlom prepnúť na každodenne využiteľný hatchback. A to je jeho obrovská pridaná hodnota.

Foto: Miloš Fusek

Nedajte sa preto zlákať jedovatými rečami hejterov. Hyundai stále ponúka skvelé auto, ktoré má navyše jednu z najnižších cien v triede. Zžiť sa síce budete musieť s myšlienkou, že budete jazdiť športovým autom, ktoré bude mať pravdepodobne ďalších 300 Slovákov, a že to skrátka nebude unikát na cestách. Záleží vám však na tom? Dôležitá je radosť z jazdy, a tú N-ko prináša opäť o čosi väčšiu.

Foto: Miloš Fusek

Galéria

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    careramagazin na Facebooku

    Vyhľadávanie