Autá Testy

TEST Lexus NX 300h– Kus japonskej inakosti

Pochopiť súčasné Japonsko je pre cudzinca neľahká úloha. Opísať systém fungovania krajiny a jej obyvateľov jednou vetou, či stručnou charakteristikou je takmer nemožné. V japonskej spoločnosti hrá veľmi dôležitú úlohu uctievanie predkov, ich hodnôt a rôzne náboženské rituály na jednej strane, na strane druhej prináša moderné fungovanie, nespočetné množstvo obdivuhodných inovácií a technické riešenia, ktoré sú v mnohých prípadoch desiatky rokov pred zvyškom sveta.

Celá táto symbióza „starého“ a „nového“ je prenesená aj do automobilového priemyslu, aj keď to nemusí byť na prvý pohľad hneď jasné. Áno, na japonské autá je potrebné pozerať sa inak. S oveľa otvorenejšou mysľou, s očami súčasnosti, ktoré sú prepojené vnímaním budúcnosti.

Nový Lexus NX 300h E-FOUR v sebe dokonale spája tieto dva na prvý pohľad vylučujúce sa svety. Svet moderných technológií a futurizmu, ktorý je prepletený odkazmi na históriu a hodnoty japonskej kultúry. Futurizmus, ale aj akúsi ostrosť, dynamiku a dravosť zvýrazňuje hlavne pohľad na prerobenú mriežku chladiča, ktorá sa stala dominantným prvkom celej prednej časti. Horizontálne roztiahnutie masky, ktoré je kombinované s vertikálnym „U-čkovým“ vzorom nie len že výborne vyzerá, ale oproti predchádzajúcim modelom sa zvýšila aj jeho efektivita pri chladení. O dodatočné chladenie sa stará aj pár náduchov, ktoré sú umiestnené po stranách, pred prednými kolesami. Kým reflektory bývajú často najvýraznejším prvkom, u Lexusu NX je to trochu inak. Aj napriek tomu, že štvorprojektorové LED svetlá sú samé o sebe veľmi pekné, výrazné, s puncom akéhosi luxusného „L-ka“, v tomto prípade sú iba doplnkom, ktorý podčiarkuje celkový dynamický dizajn. Bočná silueta pôsobí na prvý pohľad oveľa klasickejším, štandardnejším dojmom.

To je ale iba na prvý pohľad. Línie, ktoré sa tiahnu naprieč celým autom, by sa dali rozdeliť do troch skupín. Tá prvá, ktorú tvoria lišty vrátane samotných okien. Druhá, stredová, ktorá v zadnej časti smeruje nahor a tretia. Tá tretia skupina dizajnových línií je asi najzaujímavejšia. Je to línia, ktorá je „uzavretá“ spodnou polovicou dverí. Celé to pôsobí tak, ako keby vstupovala do vozidla. Z niektorých uhlov sa môže zdať, že dvere sú preliačené, z iných zase tento tvar v kombinácii so svetlom vytvára zaujímavý efekt. Zadná časť sa už nesie v klasickom smerovaní dnešnej doby, teda v spájaní svetiel. Zo stredu zmizol znak Lexusu, ktorý nahradil celý názov automobilky. Aj keď je NX 300h kombináciou spaľovacieho motora a elektriky, koncovky výfuku absentujú a mne sa páči, že tam nie sú. Som zástancom teórie, že hrať sa na niečo nikdy nie je dobré.

Interiér je spomínaným spojením budúcnosti a súčasnosti s odkazom na minulosť. Zaujímavá a veľmi vkusná kombinácia materiálov s využitím dizajnu, do ktorého sú zakomponované technológie. To by bola charakteristika, ak by som ju musel vtesnať do jednej vety. Našťastie nemusím, lebo bola by škoda nepozrieť sa naň detailnejšie. Čo je pre vodiča najdôležitejšie? Sedadlo a volant, k tomu možno rozmiestnenie ďalších najčastejšie používaných prvkov ovládania vozidla. Tak sedadlo. Tvar, komfort, použité materiály, celková ergonómia a široké možnosti nastavenia…. Všetko je na pohľad, na dotyk, vlastne na všetky zmysly, ktoré sa pri hodnotení dajú použiť výbornej kvality a aj keď osobne NX-ko radím do vyššej strednej triedy priemerne veľkých SUV, v tomto smere je to čistá, hodnoverná prémiovka. Volant je, hlavne čo sa týka materiálu, spracovania a ergonómie, na tom úplne rovnako. Pre moje ruky ako stvorený. O málinko hrubší veniec volantu je vec, ktorej sa jednoducho chcem dotýkať, aj keby som tu mal 300 najlepších systémov pre autonómnu jazdu.

Spoznávacie dobrodružstvo naprieč „Japonskom“ začína na strede vozidla. Štartovacie tlačidlo hľadám niekde dole, vedľa voliča automatickej prevodovky. Hľadám, ale iba chvíľu…a nenašiel som ho. Na štart Lexusu NX si človek musí nasmerovať ruku dopredu, na „druhú hodinu volantu“. Na hranicu medzi 7-palcový farebný TFT displej, ktorý dáva vodičovi všetky dôležité informácie o jazde a veľký, 14“ centrálny displej so systémom Lexus Link Pro, ktorý využíva integrovanú hybridnú navigáciu s pravidelným „apdejtom“ dopravnej situácie na plánovanej ceste. Súčasť tohto displeja, no zároveň však samostatný prvok tvoria ovládače teploty. Mechanické, s veľmi vkusnou jednoduchou grafikou. Tak, ako to mám rád. Dizajnový podpis „Tazuna“ má svoje špecifiká, svoju vlastnú, nezameniteľnú identitu, ktorá sa prejavuje aj na stredovom tunely. Kým väčšina automobiliek je v strede skôr „neutrálne“, alebo smeruje všetko k vodičovi, NX-ko to má po svojom. Oddelenie vodiča od stredového úložného priestoru je nie len dizajnovo veľmi zaujímavé, ale ako som pri teste zistil, aj veľmi praktické. Predstavme si situáciu. Jednoduchým otočným ovládačom navolíte jazdný režim Sport (na výber je Eco, Normal alebo Sport, pri verzii NX F Sport pribúdajú ešte Custom, Sport S a Sport S+). V strede máte odložených viac vecí, ako je štandard. Garantujem vám, že je vždy lepšie, ak padnú k nohám spolujazdca, ako v naším.  Vecou, ktorá rozdelila redakčné prostredie na dva znepriatelené tábory, je otváranie dverí z vnútornej strany. Musím uznať, že piktogram pri „kľučke“ nie je práve najzrozumiteľnejší. Nie, netreba ju ťahať. Stačí zatlačiť. Že to chce zvyk? Určite chce, ale ak si na to človek zvykne, nebude to chcieť mať inak ani v iných autách. A ja som si zvykám až priveľmi rýchlo. Na základe toho je asi jasné, do ktorého tábora patrím. Je to mega príjemná vec to otváranie zatlačením. Ak budete nepozorný, alebo len budete pri vystupovaní hlavou niekde inde a nevšimnete si prichádzajúce auto, Safe Exit Assist vám dvere nedovolí otvoriť. Čerešničkou na torte vychytávok a luxusu je 7.1 kanálové ozvučenie s technológiou Clari-fi a 17-timi reproduktormi Mark Levinson. Trošku na škodu je, že toto ozvučenie je k dispozícii iba vo verziách Luxury a F SPORT. Na zadných sedadlách sa s peknou rezervou usadí človek mojich rozmerov (185 cm) aj za človeka mojich rozmerov. A cca 550-litrový batožinový priestor nebude najväčší v triede, ale na zbalenie štvorčlennej rodiny na letnú dovolenku je úplne OK.

Takto sa to robí, do psej matere. Ak už je tá elektrická budúcnosť neodvrátiteľná, tak nech vyzerá aspoň takto. Dva a pol litrový benzínový štvorvalec, ktorý je dopĺňaný dvojicou elektromotorov. Pri testovanej verzii NX 300h E-FOUR to bolo s pohonom všetkých kolies. V číslach 190 koní a 239 newtnov zo spaľováku, 134 kW a 270 Nm z elektromotorov. Žiadne nabíjanie, žiadna kontrola dojazdov a plánovanie cesty podľa nabíjacích staníc, žiadne káble v kufri. Presuny v meste s ľahkou nohou fungujú čisto na batériu, mimo mesta sa zase batérie dobíjajú a v prípade potreby dopĺňajú spaľovací motor elektromotory. V tomto smere ma zaujímali hlavne dve veci. Aká bude spotreba a či E-FOUR aj reálne funguje a pomáha, alebo „papier znesie veľa“. Tak papier „hovoril“ o 5,9 – 6,4 litroch PHM. Ja tvrdím, že tieto čísla sú vcelku reálne, ak si vodič dáva pozor. Zaujímavosťou je, že pri ozaj kľudnej, nie však mestskú premávku obmedzujúcej jazde, sa dá presúvať aj pod 5 litrov (za predpokladu nabitých batérií), ale rovnako zaujímavé je, že diaľničné kilometre sa na spotrebe Lexusu NX prejavia skôr negatívne a tam je číslo 6,4 veľmi optimistické. Pohon všetkých kolies skrz dopomoc elektromotorov na zadku? V tomto smere narovinu – na „bokovice“ niekde na Čertovici to asi nebude. Či to pomôže v prípade, že nebude stačiť pohon prednej nápravy? Určite. A tá pomoc je výrazne citeľná aj pri akcelerácii, hlavne v nižších rýchlostiach. Tam to je ozaj cítiť, hlavne na nespevnenom povrchu. Viem, že Lexus NX asi veľa času na nejakej šotoline tráviť nebude a väčšina týchto áut ju ani neuvidí, ale v teste? V tesne je to taká malá povinnosť. Podvozok ma presvedčil už na ceste. Na malých, ale permanentných nerovnostiach nespevnených ciest potvrdil svoje fakt geniálne nastavenie. Žehlička nerovností bez rizika vzniku nevoľností. Fakt výborné a to neviem, či slovo „výborné“ dostatočnej opisuje jeho funkčnosť.

Kto by sa mal po Lexuse NX 300h E-FOUR pozerať? Ten, komu sa páči agresívnejší, futuristickejší dizajn. Ten, kto si potrpí na kvalite a moderných technológiách. Ten, kto chce mať takmer dokonale fungujúce auto (možno aj dokonale, ak mu vyhovuje elektronická prevodovka s plynulo meniteľným prevodom a je ochotný akceptovať vyššie otáčky pri „kick down“ zrýchľovaní). Ten, kto je pripravený svojím spôsobom vyčnievať z davu, ale napriek tomu „nebyť úplne iný“. Ale hlavne ten, kto má pripravených niečo cez 54 000 Eur na verziu Comfort. Reálne však predpokladám, že na úplné naplnenie potrieb a plnohodnotné využitie ponuky Lexusu NX bude atakovaná hranica 60 000 Eur. Veľa? Je to relatívne. Ale pochopil som štatistiky, ktoré hovoria, že majiteľ Lexusu s veľkou pravdepodobnosťou už k inej značke neprejde. Ak sa človek naučí využívať „inakosť veľkého L-ka“, len ťažko bude rešpektovať „oblekovú strojenosť“ európskych klasikov.

Galéria

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    careramagazin na Facebooku

    Vyhľadávanie