Priznám sa, Hondy zvyčajne v redakcii netestujem. Teda, popravde, celkovo japonské autá mi svojou filozofiou neimponujú príliš a preto sa im snažím vyhábať. Nebol by som totiž objektívny, vniesol by som do testu troška svojho hnevu na to, že nie všetko funguje, ako v ”našich” európskych vozidlách. A potom mi náhodou prischla možnosť otestovať novú Hondu E, auto, ktoré sa na prvý, druhý, tretí a aj štvrtý pohľad vymyká škatuľkovaniu. Napriek tomu, že ide o totálneho Japonca so všetkým, čo k tomu patrí, je krásne funkčný, uhľadený a upokojojúco funkčný. Miestami až lepšie, než tí konkurenční Európania. A navyše, má jednu funkciu, vďaka ktorej si ma získal. O tom ale neskôr…
Éčko, ako ho ľudovo voláme, je auto, ktoré vzišlo z konceptu. Som rád, že odozva na predsériový model bola pozitívna, a že sa Honda rozhodla vdýchnuť tomuto modelu život. Práve s elektromotorom mi totiž tento futuro-retro dizajn a filozofia dáva najväčší zmysel. Lenže pozor, Japonci to tentoraz vôbec neodflákli. Práve naopak, myslelo sa tu takmer na každý detail, a tak na trh prichádza vozidlo, ktoré ponúka vyladený retro dizajn z prelomov 70. a 80. rokov, no funkčnú výbavu z budúcnosti.
Schválne, všimli ste si, že auto nemá kľučky? Tie vyskakujú samé, akonáhle sa k autu s kľúčom priblížite. A že nemá klasické spätné zrkadlá? Nahradili ich vyduté kamery, ktoré premietajú obraz na dve obrazovky v interiéri. Funguje to perfektne, ako v daždi, tak i za slnečného dňa, pri západe slnka, alebo v noci. Žiaden problém. Keď sa dopozeráte na netradičné riešenie zrkadiel, do očí vám udrie príjemný interiér s domácky pôsobiacou kombináciou gaučovej látky a imitáciou dreva. Pokoj a harmónia. A do toho, ako päsť na oko (čo sa mne osobne páči), trojica obrovských displejov cez celú palubovku, ktorá premieta na pozadí japonský lesík. Ujeté a nápadité, vrieskam a tlieskam.
Hlasne sa smejem po tom, čo spúšťam aplikáciu Akvárium, ktorá zaleje displeje vodou a doplní rybičky. Akvárko si môžete nastaviť, vymeniť mu template, zvoliť počet rybičiek… Ujeté a nápadité, vrieskam a tlieskam. Opäť. Aj keď, táto funkcia nemá žiaden zmysel, keďže sa pri rozjazde deaktivuje. Aha, rozjazd. Len sa pozrite na to usporiadanie prevodovky. Skvele rozmiestnené, logické, intuitívne. Honda k tomu pridala možnosť ovládať auto jedným pedálom alebo dvomi. Už som spomínal, že tu mysleli hádam na všetko? Určite áno, pretože je tu prítomný bezdrôtový CarPlay. Na displeji môžete mať pustenú tapetu, alebo si otvoriť dve appky naraz. Môžete ich prehadzovať z jedného displeja na druhý, môžete listovať otvorenými apkami podobne, ako na smartfónoch. Spolujazdec má dokonca možnosť vstúpiť do menu zo svojho displeja a plne nastaviť čokoľvek. Fantázia. A potom je tu ešte niečo…
Klasická zástrčka (áno, to sme už videli aj inde) a HDMI vstup (!!!!). Tiež vám napadol šialený nápad? Mne okamžite. Pol hodinu od prevzatia auta som už s kamarátom hral zápas vo Fifa 2020 na Playstation 4. Na komplet poháňané z baterky auta a cez HDMI premietané na centrálny displej. Vrieskam nadšením! Veď Honda povýšila nabíjanie na nový level! Až mi je niekedy ľúto, že auto sa nabíja vcelku rýchlo, pretože za 20 minút sa v Tekkenovi ani nezahrejem. Alebo čakáte polhodinu na priateľku, ktorá sa ešte stále chystá? Nevadí, zatiaľ prejdete polovicu Metal Gear Solid alebo si zahráte 15 levelov Crasha Bandicoota. Zhltne vám to tak 2-3 % baterky. GENIÁLNE!
S chválou nekončím. Motor je adekvátne svižný. Ponúka výkon 154 koní a krútiaci moment 315 Nm dostupný okamžite. Takže v meste jazdíte ako malá raketka. Bombový je aj polomer otáčania, ktorý činí len 4,3 metra. V spojení s nezávislým uložením tlmičov ide o jedno perfektné auto do mesta, s ktorým sa šoféruje hravo.
Aby som to ale vyvážil, kufor je desivo malý. To ak by ste sa náhodou chceli sťahovať z bytu do bytu alebo nosiť veci z Ikei. Autíčko zároveň ponúka dojazd podľa WLTP 220 km, čo v realite činí okolo 170 km. S obutými Michelin PilotSport 4, ktoré nepatria k zrovna úsporným (no za to majú perfektný grip), som pri plnom nabití prišiel k číslu 140 – 150 km. Holt, 35,5 kWh baterka je skrátka malá a na veľké diaľky jednoducho nestačí. Po meste je to ideál, ale pre notorických dochádzačov to znamená buď stresy pri riskovaní dojazdu alebo časté nabíjanie, ktoré, koniec koncov, až tak nevadí, ak sa neponáhľate a máte po ruke Playstation. V opačnom prípade to šlahnite na rýchlonabíjačku, pretože Honda E podporuje nabíjanie až do rýchlosti 100 kWh.
Hovoril som si, že toto auto môže zabiť teda už asi len cena. Ale ani tá nie je najhoršia. Slabšia verzia (136 k) s menšou výbavou (no stále HDMI vstupom) vás vyjde na 34 990 eur. S dotáciou si pokojne siahnite aj na vybavenejšiu Advance a nezabudnite dokúpiť zástrčku. Myslím tú do vnútra. Neoľutujete!