Autá Testy

TEST Dacia Duster 1.3 TCe 150 4×4 Extreme– Duster, ktorý nie je Dustrom

Poznáte výrobcu automobilov Uzina de Autoturisme Pistesi? Dovolím si predpokladať, že túto automobilku bude poznať iba malé percento vodičov. Jej história sa začala písať už v roku 1966, s pôvodným názvom však trvala iba pár rokov. Známejšie je však pomenovanie S.C. Automobile Dacia S.A., alebo najbežnejšie používaný skrátený názov Dacia. Od samého začiatku existencie koketovala Dacia so spoločnosťou Renault. Prvý model, označovaný ako Dacia 1100, bol vlastne licenčne vyrábaný Renault 8 s drobnými kozmetickými zmenami. Táto forma spolupráce trvala v podstate 33 rokov, presne do roku 1999. To bol rok, kedy sa rumunská vláda rozhodla Daciu predať spoločnosti Groupe Renault. Pre konkurencie neschopnú Daciu to bol začiatok novej, svetlej budúcnosti.

Od prevzatia automobilky trvalo ďalších 10 rokov, kým svetlo sveta uvidel prvý Duster. S imidžom lacného rumunského pracanta, ktorého netreba šetriť, na druhej strane od neho ani očakávať kvalitu, Duster výraznou mierou zamiešal vody vo svojom segmente. Hneď v prvom roku bolo predaných takmer 67 000 vozidiel, v druhom roku to bolo viac ako 160 000 a existovali aj „čakačky“ na dodanie. Skutočnosť, ktorú si v Dacii len ťažko vedeli predstaviť.

Mal som možnosť skúsiť si prvý Duster a aj keď sa mu dalo vyčítať veľké množstvo vecí, aj keď všetko fungovalo a nefungovalo zároveň, aj keď bol aký bol… Napriek tomu všetkému som už vtedy tvrdil, že je to výborný pomer „value for money“, teda hodnoty, ktorú za svoje peniaze dostanete. Keď sa na redakčnej porade v kolóne „plánované vozidlá“ objavil nový Duster, neváhal som. Dokonca sa musím priznať, že som si ho vyžiadal a tešil sa naň. Tešil som sa na Daciu? Áno, na Nový Duster Extreme 1.3 TCe 4×4.

Aj keď Nový Duster prešiel dizajnovou premenou, vždy je to „jasný Duster“. Jeho krivky sú definované viac menej tak, ako boli u predchodcu. Čo je však nutné spomenúť je fakt, že doplnenie „základu“ o LED stretávacie svetlá, masku, farebnú kombináciu v testovanej verzii, to všetko urobilo z Dustra ozaj pekné a veľmi pohľadné auto. Limitka Extreme kombinuje šedú, čiernu, striebornú a všade prítomnú oranžovú farbu, ktorá celé auto vytrháva z akejsi „všednosti“. Už nejaký čas je známe, že Dacia mení logo a s tým spojený bude aj nový… Toto označenie patrí aktuálnej verzii Dustru, tak ďalší bude asi „novší“… Je to úplne nepodstatné. Ďalší Duster, nech dostane označenie aké chce, bude podľa zverejnených fotografií ešte krajší a to si dovolím tvrdiť aj napriek tomu, že krása je relatívna.

Interiér vozidla. Hmmm. Zmeny v interiéry sú oproti predchádzajúcemu modelu tak výrazné, že sa len ťažko dajú porovnávať. Prvý pohľad zaujme z exteriéru prenesená oranžová farba. Aj tu sa podarilo „rozbiť“ bežný interiér a vniesť do vnútra trochu „mladíckosti“. Najvýraznejší posun v interiérovom dizajne badať hlavne na novom rozložení ovládacích prvkov na volante, na takmer úplne zmene stredového panelu ovládania a sedadlách. Ovládanie na volante si už nevyžaduje zvykanie si tak, ako tomu bolo u predchádzajúceho modelu. Je jasné, zrozumiteľné, intuitívne. Stredový panel dostal nový infotainment, ktorý sa dá ovládať dotykom cez osempalcovú obrazovku. Podstatné je, že na rozdiel od toho minulého, tento ozaj funguje rýchlo a presne, bez zbytočných a rušivých oneskorení. Apple CarPlay a Android Auto sú vo verzii Extreme samozrejmosťou, ako aj „Multiwiev“, ktorý zabezpečuje výhľad z auta na všetky strany. Úplne nové sú aj sedadlá, ktoré sa dajú bez všetkého označiť ako dobré. Už to nie je ten vysedený gauč zo 70-tych rokov u babičky. Rovnako poskytujú aj dostatočné bočné vedenie. Proste tak, ako sa očakáva od súčasného moderného auta. Kde kto by mohol namietať a poukazovať na kvalitu použitých materiálov, na „tvrdé plasty“. Áno, sú to tvrdé plasty, ale ak by som dal na výber tvrdé plasty pri zachovaní ceny, ale mäkké s jej navýšením, voľba väčšiny by bola asi jasná. Nový Duster si od svojho predchodcu zobral aj pár neduhov. Pár vecí, ktoré mi vadili aj vtedy. Ergonómia pri „odkladaní“ rúk, či už na dverách, alebo stredovej opierke, je pre mňa, jemne povedané, nekomfortná.

Čo však robilo Duster Dustrom boli jazdné vlastnosti a prechodnosť terénom. Ten „môj“ Duster Extreme mal najvyššiu dostupnú motorizáciu, ktorá je v kombinácii s pohonom všetkých kolies dodávaná výlučne s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Štvorvalcová benzínová 1,3-ka s označením TCe sa pochopiteľne nájde v Renaultoch, ale aj v Mercedesoch a s výkonom 150 koní dáva Dustru vcelku slušnú dynamiku. Kratučká prevodovka na prvých stupňoch a záťah od 1500 otáčok dokážu Daciu svižne rozpohybovať. Ak však očakávate nejaký extrémny nástup výkonu vo vysokých otáčkach, budete sklamaný. Tam sa toho jednoducho veľa nedeje. Proste stred je úplne v poriadku a všetko ostatné je už iba z núdze cnosť. Jazda v bežnej premávke je ozaj pohodlná. 4×4 má ako jediný viacprvkovú zadnú nápravu, čo určite výraznou mierou prispelo k zlepšenie jazdných vlastností. Aj keď je Duster mäkšie nastavený, na ceste neodskakuje, nerovnosti poberá s úplným prehľadom. Tu je to ozaj tak, ako by to malo byť a to bez akýchkoľvek kompromisov.

Aj keď drvivá väčšina Dustrov terén neuvidí a ak predsa, tak ľahký, práve tam dokáže svojou konštrukciou, váhou a hlavne pohonom dokonale presvedčiť každého, kto nad ním tak trochu ohŕňal nos. Svetlá výška 210 mm, nájazdové uhly, ktoré závidí nejedno moderné SUV a elektromagnetická medzinápravová spojka s možnosťou navolenia si troch základných nastavení – 2WD, 4WD Auto a Lock. Musím sa priznať, že pri výbere terénu na testovanie pohonu som viac rozmýšľal nad čistotou svojej obuvi, ako nad reálnymi schopnosťami Dustru. Alebo inak povedané, neveril som mu tak, ako by si zaslúžil. Už s režimom 4WD Auto, kde si rozdeľuje hnaciu silu na základe vyhodnotenia podmienok, sa relatívne ťažší terén menil na hračku v rukách dieťaťa. V podstate som ani nezaregistroval akúkoľvek zmenu trakcie. Lock, kde prichádza k rozdeleniu sily 50:50 som síce zapol, ale ani zďaleka som sa nepriblížil k hraniciam jeho možností. Áno, ľutujem moju nedôveru a sľubujem, že si vyžiadam aj „najnovší“ Duster, ktorý donútim ísť na svoje hranice.

Duster, ktorý nie je Dustrom. Alebo zabudnite na druhotriednu Daciu z Rumunska. Toto, vážení, toto už neplatí a podľa všetkého už platiť ani nebude. Nový Duster Extreme je kus výborného auta s ešte lepšou cenovkou. Aj keď som sa snažil, nenašiel som reálneho konkurenta, ktorý by ponúkal pohon 4×4, vcelku bohatú výbavu s dobrou motorizáciou a veľmi príjemným dizajnom. Dostať sa v dnešnej dobe s novým autom a so všetkým, čo som vymenoval do 21 000 Eur? Áno, ale jedine v Dacii. Ja osobne, aj keby som to pred pár rokmi takmer s určitosťou vylúčil, som sa stal takým malým fanúšikom Dacie a veľmi sa teším na jej ďalšie smerovanie. Dacia, prosím, nesklamte ma. Na teraz ste to určite neurobili.

Galéria

Peter

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    Magazin Carera na Facebooku

    Vyhľadávanie