Long story short – študenti Stredného odborného učilišťa Škoda Auto už siedmy rok po sebe vytvárajú zaujímavé showcar koncepty z existujúcich modelov ponuky značky Škoda ako ročníkovú prácu. Tím žiakov pod vedením učiteľa, s možnosťou konzultácie s odborníkmi zo Škoda Auto a akým-takým budgetom majú každý rok možnosť vytvoriť unikát, ktorý potom prezentujú pod názvom AZUBI Car.
Tento rok sme sa šli do Mladej Boleslavi pozrieť na najnovší počin – model Škoda SLAVIA, ktorý nesie historické meno a vychádza zo športového modelu Škoda 1100 OHC. Tohtoročná SLAVIA vychádza zo Scaly, ktorú študenti oholili o strechu, zrušili jej zadné sedadlá a pripravili spider s otvorenou strechou, dvojicou aerodynamických “tunelov” na zadnej časti a podsvieteným nápisom Škoda vzadu, ktorý slúži ako imidžové stretávacie a cúvacie svetlo. Karbobrúska bola pre študentov najlepším kamarátom, pretože okrem karosérie “odpílili” aj nepodstatné tlmiče na výfukovom potrubí, vďaka čomu sériová 1.5-ka TSI s výkonom 110 kW (150 k) znela ako odladený Golf R.
Scala, teda SLAVIA, dostala tiež novú farbu laku Crystal Blue, ktorá na slnku hádzala veľmi pekné modré odtiene na bielom perleťovom laku. Študáci sa tiež ľahko pohrali aj s inými prvkami exteriéru – za zmienku stoja 20” disky z Kodiaqu RS, brzdy z Octavie RS a podsvietenie vo farbe českej trikolóry. Tak trošku kolotoče, ale aj o tom tento projekt predsa je. Fantázii sa medze nekladú.
V interiéri dostala SLAVIA tiež zopár tuningových úprav. Pribudli športové sedačky, dvojramenný volant zo súčasnej Octavie či mohutný audiosystém. Jazdiť sme so Slaviou mohli do určitej rýchlosti a na uzavretom malom okruhu, keďže ide o koncept neschválený pre používanie na bežných cestách. Správanie podvozku na 20” diskoch však bolo na počudovanie nie také tvrdé, ako by človek očakával. Tvary auta sú naživo brutálne, najmä pohľad zboku či zozadu-zboku vyvoláva uznanlivé úsmevy nad šikovnou prácou študentov.
Pri príležitosti predstavenia modelu SLAVIA si Škoda pripravila aj zvyšných šesť konceptov z minulosti a jednu špecialitku v podobe historického závoďáku 1100 OHC z roku 1957. Uznanlivo sme všetci prikývli, že takýto skvost by od Škody nikto zrejme nečakal. Jedna poriadna jazda s profesionálnym šoférom nás presvedčila o tom, že tieto historické kusy majú v sebe obrovského ducha, počuť všetky tie mechanické zvuky, rinčanie súčiastok a mať taký blízky kontakt s vozovkou je na nezaplatenie.
Z ostatných konceptov mi k srdcu prirástol najmä minuloročný MOUNTIAQ, ktorý vychádza z modelu Kodiaq. Študenti ho pretvorili na rozšírený dvojmiestny párty pickup s navijákom. Na toto auto som mal takú odozvu na Instagrame, že by som sa nečudoval, ak by vznikla petícia za spustenie výroby tohto modelu. Škoda, je na čase vyrobiť poriadny pickup!
Ako milovník malých áut som si prišiel na svoje aj šoférovaním dvojice ELEMENT a CITIJET – modelov, ktoré vychádzajú z maličkého Citiga. Ten prvý je elektrická plážová bugina bez dverí, druhý je showcar s otvoreným výfukom s neuveriteľným škrekotom, klietkou a krídlom. No proste bláznivý stroj, ktorý hneď po naštartovaní vyvoláva úsmevy.
Keď sa tak nad tým celým zamyslím, je veľmi fajn, že Škoda dáva mladým študentom takúto možnosť – formou bláznivého projektu sa zoznámiť s celým výrobným procesom auta, ktorý neskôr zhodnotia pri nástupe do práce. My sme v sedemnástich kreslili rez kockou, iní vytvárajú nezabudnuteľné autá. Ako hovorí klasik: “How cool is that, right?”