Ešte predtým, než svetlo sveta uzrela neslávne legendárna Multipla, vyrobil Fiat mestské auto, ktoré bolo po dizajnovej stránke azda ešte horšie. Toto auto však nemalo byť pekné. Prišlo v čase ropnej krízy a malo ponúknuť iný pohľad na mestskú mobilitu.
Aj preto sa Fiat vrhol do vývoja elektrického prototypu s názvom X 1/23. Názov nezvolili preto, že išlo o zmenšeninu klasického auta v pomere jedna ku dvadsaťtri, aj keď dĺžka tohto mikro auta bola iba 2,64 metra. Toto futuristické vozidlo, ktoré predbehlo svoju dobu, totiž bolo príbuzným modelom úspešnejšieho Fiatu X 1/9.
Jeho tvary má na svedomí Gian Paolo Boano, ktorý stvoril X 1/23-ku v Centro Stile Fiat so snahou vytvoriť niečo iné, niečo odvážne. Keďže sa však pasoval s konštruktérmi, vznikol akýsi mačkopes pripomínajúci klasický hatchback, avšak ako keby po nehode. Zaujímavosťou sú malinké kolesá či farebne odlíšené gumové nárazníky, ktoré by nielen vtedy, ale aj dnes v meste rozhodne našli svoje využitie.
Mestský mikro elektromobil mal byť akýmsi „Smartom“ tej doby. Odviezť tak mal dvoch ľudí a rezervné koleso, ktoré sa kvôli extrémnej optimalizácii priestoru nakoniec umiestnilo za zadné sedadlo spolujazdca. Na nákrese môžete vidieť, ako to konštruktéri celé vymysleli, a že miesto na ďalšie veci mimo najnutnejšieho tu skrátka nebolo.
Vpredu sa potom nachádzal elektromotor, ktorý poháňal prednú nápravu, a ktorého hmotnosť kompenzovali batérie umiestnené vzadu. Fiat X 1/23 bol vybavený v tom čase inovatívnymi nikel-zinkovými batériami, ktoré dodávali 70-90 Wh/kg, čo predstavovalo dojazd približne 70 kilometrov. Samozrejme, v porovnaní s klasickými spaľovákmi či s dnešnými elektromobilmi to nebolo veľa, avšak na X 1/23 bolo mestské auto a slúžiť malo ako okapotovaný moped.
Zaujímavosťou bola prítomnosť klimatizácie, ktorá nebola štandardom ani vo väčších či drahších autách. Tu však musela byť prítomná, nakoľko boli predné okná pevné a otočné predné sklá nedokázali poskytnúť dostatočné vetranie na odhmlievanie širokého čelného skla.
Z Fiatu X 1/23 sa nakoniec vyrobil iba jeden jediný kus, ktorý debutoval na autosalóne v Turíne v roku 1974. V súčasnosti je tento prototyp súčasťou zbierky historických automobilov Fiat v Turíne.