Malé, cenovo dostupné žihadlo z dielne Fiatu v kooperáci s fabrickou športovou divíziou Abarth je čoraz populárnejšou voľbou. Niet divu, Abarth to robí skvele – z malej a štýlovej 500-ky urobil plnohodnotný hothatch, ktorý má všetko, čo potrebujete na okreskové či okruhové šantenie.
Športový vzhľad? Jasné. Športové sedačky a volant pre lepší jazdecký pôžitok? Samozrejme. Poriadny výkon? Dajme tomu, v závislosti od verzie. No a v neposlednom rade – zvuk? Tak to si píšte! Ikonická #pocketrocket, ako ju volajú nadšenci, navyše začína na sympatickej sume a je prakticky neustále dostupná na rozdiel od iných, čipovou krízou zasiahnutých áut.
Čo je problémom u tohto modelu je kvantum jeho verzií, v ktorých sa aj skúsenejší autíčkar stráca. Pokúsime sa vám preto vniesť trocha svetla do tejto problematiky, spolu s našim komentárom, ktorá verzia je na čo ako stvorená.
Abarth 595
Úplne základný model s označením 595 a bez ďalšieho prívlastku je úvodom do sveta Abarthov. Je to najmenej výkonný model s komfortne naladeným, no stále športovým podvozkom a štandardným výfukovým systémom s tlmičom. Disponuje štvorvalcovým oturbeným motorom 1,4 T-JET s výkonom 145 koní a 206 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto zvládne za 7,8 sekundy. Vpredu nájdete ventilované kotúče s priemerom 284 mm. Sedačky majú športový tvar, no poskytujú dostatok komfortu a výfuk patrí k tým tichším. Hodí sa preto skôr do mesta, ako štýlový doplnok, ak nechcete dávať desiatky tisíc eur za Mini Cooper. Cenníková cena začína na 19 500 eur, no viacero dílerov predáva tento kus aj okolo ceny 17 tisíc eur.
Abarth 595 Turismo
Turismo je medzistupňom, ktorý prináša primárne vyšší výkon a viac športového zážitku, no stále s istým levelom komfrotu. Je preto dobrou voľbou pre tých, ktorí si chcú zašportovať, no jazdiť svoj Abarth aj ako daily drive. Rovnaká 1,4-ka ponúkne výkon 165 k, a to primárne vďaka (väčšiemu) turbu Garret GT 1446. Zrýchlenie z nuly na sto je tak už iba 7,3 sekundy, zvýšila sa aj maximálka (218 km/h). V športovej výbave pribudli Koni FSD tlmiče a opciou je klapkový výfuk Record Monza s charakteristickým škrekotom. Cena tohto kúsku začína na 23 tisíc eur.
Abarth 595 Competizione
Tento variant je ultimátnou verziou Abarthu 595, určený predovšetkým na okruhy a okresky. Ponúkne výkon až 180 koní a 250 Nm, maximálka je 225 km/h. Podvozok Koni FSD je tu naladenší ešte tuhšie so znížením, vďaka čomu je auto bližšie k zemi. Do výbavy pribudol rozšírený bodykit, 17-palcové odľahčené disky a škrupinové sedadlá Sabelt, ktoré ponúknu značnú oporu pri rezaní zákrut. Najväčším a najcennejším prírastkom do výbavy (okrem výkonu) je bezpochyby mechanický samosvorný diferenciál a vŕtané kotúče (305 mm vpredu, 240 mm vzadu) so štvorpiestikovými strmeňmi Brembo. Vďaka tomu má auto naozaj športové jazdné vlastnosti, ktoré si vychutnáte prakticky kdekoľvek. Zrýchlenie z nuly na sto činí 6,7 sekundy, čo je značne citeľné oproti predchádzajúcim verziám. Na rozdiel od prevedenia Turismo tu už v štandarde nájdete výfuk Record Monza so štvoricou koncoviek a aktívnou klapkou. Abarth 595 Competizione štartuje na cene 25 500 eur.
V ponuke výrobcu sa tu i tam objaví aj nejaká špeciálna či limitovaná edícia, ktorá však častokrát býva preskladaným variantom modelu Turismo. Zväčša tak ide len o vizuálny paket, ktorý nemá vplyv na výkon či použité diely. Abarth tiež donedávna vyrábal verziu Pista, ktorá sekundovala výkonom Turismu, avšak obsahovala výfuk Record Monza a zopár prvkov, ktoré ju predurčovali predovšetkým na využitie na okruhu. Aktuálne sa predáva tiež verzia F595, ktorá opäť klonuje model Turismo, avšak so špeciálnym výfukom a charakteristickými dizajnovými prvkami. Abarth svoje limitované edície po novom označuje číslom 695, preto sa nedajte zmýliť, že by šlo o výkonnejšie verzie. Je to len marketingový názov.