Anonymné priznania dokážu vyplaviť pravdu. Toto si povedali aj v Porsche Slovakia, importérovi vozidiel Volkswagen pre Slovensko, ktorý prednedávnom uskutočnil takýto anonymný prieskum. Jeho výsledkom malo byť zistenie, ako sa Slováci správajú za volantom. Príznačný názov projektu Slováci za VWolantom priniesol zaujímavé zistenia, a síce, že až 15 % vodičov priznalo, že nemá problém sadnúť za volant svojho vozidla pod vplyvom. A toto nie sú jediné nelichotivé zistenia…
Samotný prieskum trval približne mesiac a za ten čas sa ho zúčastnilo až 3 591 respondentov (reprezentatívna vzorka je cca 1 000 respondentov). Ich úlohou bolo úprimne odpovedať na sériu otázok o tom, ako rešpektujú pravidlá cestnej premávky a akí sú za volantom. Otázky sa týkali bežných neduhov ako telefonovania za volantom alebo prekračovania rýchlosti, ale aj tolerancii v podobe púšťania chodcov na priechode, jazdy okolo cyklistov a podobne. Výsledky?
Pri aktuálne najpálčivejšej téme, ktorou je alkohol, sa až 15 % respondentov priznalo, že nemá problém sadnúť za volant pod jeho vplyvom. Až 19 % riskuje a aj po „prežúrovanej“ noci sadá ráno za volant. Vidieť, že Slováci si z alkoholu až tak ťažkú hlavu nerobia, pritom práve ten má v spojení s rýchlosťou za následok často tie najhrozivejšie nehody.
Z prieskumu vyplýva aj to, že iba 23 % vodičov si telefonovanie nechá až na koniec jazdy. Až 65 % slovenských vodičov správne využíva na telefonovanie systém Hands-free, avšak 11 % telefonuje s mobilom pri uchu. Naviac, až 20 % nemá problém písať za volantom SMS či posielať hlasové správy a dokonca 6 % sa priznalo k tomu, že za volantom pravidelne sleduje aj sociálne siete. Iba 76 % respondentov Instagram či TikTok za volantom zásadne odmieta. Zvyšných 18 % sleduje sociálne siete za volantom príležitostne. Treba však povedať, že pozornosť od šoférovania rovnako odvádza aj fajčenie za volantom, ku ktorému sa priznalo 16 % respondentov. A dokonca až polovica vodičov za volantom konzumuje jedlo. Rýchlostné predpisy dodržiava len 53 % vodičov, ostatní maximálnu povolenú rýchlosť považujú za orientačnú.
Zlepšiť sa jednoznačne môžeme aj v oblasti tolerancie k ostatným: iba 70 % slovenských šoférov uprednostňuje bezpečnosť cyklistu a predchádza s dodržaním predpísaného odstupu. Približne tri percentá vodičov pristupujú k cyklistom neohľaduplne a neštítia sa prejsť cez mláku tak, aby ich ošpliechali. Chodcov na priechode púšťa iba približne tretina Slovákov.
Slováci sa zrejme ešte majú čo učiť a to nielen pri dodržiavaní predpisov, ale aj pri zachovaní elementárnej slušnosti voči ostatným účastníkom cestnej premávky. Viac o prieskume, ako aj kompletné výsledky môžete nájsť na stránke www.slovacizavwolantom.sk.