Podľa môjho názoru Peugeot v minulosti zahryzol do dizajnérskeho kyslého jablka, prišiel na to, že mu nechutí a zapracoval na správnom mieste. Áno, je to tak. Zabudnite na Peugeot, v ktorom sa riešila predovšetkým funkcionalita, úžitkové vlastnosti, v neposlednom rade aj cena a na ostatné sa tak trochu zabúdalo. Pri aktuálnych modeloch sa síce zachovali spomínané veci, ale vypadlo slovo „predovšetkým“ a nezabúda sa ani na vodiča. Súčasné Peugeoty sú malými dizajnovými kúskami, ktoré dokážu uspokojiť potreby aj náročnejších vodičov – zákazníkov.
Jedným z nich je určite aj Peugeot 5008, ktorý bol v mnou testovanej verzii „osadený“ GT Packom. Spomínal som už dizajn? Ten je síce vecou názoru, ale určite nikto nemôže popierať zásadný posun v posledných modeloch. Posun správnym smerom. 5008-čka je veľmi, ale ozaj veľmi pohľadný automobil. Hlavne pri pohľade na prednú časť viete, s troškou fantázie a predstavivosti, v líniách nájsť leva zo znaku. Prepracovaná mriežka prednej masky, množstvo ostrých detailov a po stranách dominantné denné LED svietenie bez jediného výrazného oddeľovacieho prvku. To všetko výrazne zvýšilo atraktivitu tohto SUV-čka. Pri bočnom pohľade udrie do očí hlavne skosenie batožinového priestoru a veľké, 19-palcové disky. Zadná časť sa môže pochváliť ozaj nádherne spracovaným párom svetiel, ktoré sú prepojené čiernym panelom. GT Pack pridal zadný spojler a pár športovo vyzerajúcich výfukových koncoviek. Na prvý, ale aj druhý, piaty a štrnásty pohľad je to kus pekného auta.
Interiér? Moja prvá reakcia na malý, hore a dole skosený volant bola: „Čo to, Krista, je?“ A musím priznať, že som potreboval nejaký ten čas, kým som si naň zvykol. Ako ho hodnotím po testovacom týždni? Ten malý kúsok, ktorý výborne sedí v rukách, sa mi páči. Čo mi nedávalo a nedáva zmysel sú „pádla“ pod volantom. Fakt toto niekto potrebuje v 177 koňovom a takmer 1,7 tony vážiacom SUV-čku? Nemyslím si. A navyše sa tieto „pádla“ výrazne bili s ovládaním smeroviek a ovládačom tempomatu. Jednoducho, sú blízko pri sebe, a to nemám ruky ako Hulk.
Minimálne rovnako dobrý pocit ako z volantu som mal aj zo sedadiel. Dobrý volant, dobré sedadlá, ale… Aj keď je pravda, že môj posed pri riadení je trochu špecifický, pri všetkých možnostiach nastavenia výšky, sklonu, vzdialenosti som si nevedel nájsť tú pre mňa ideálnu polohu. Prečo? Netuším. Asi som mal len horší deň, ale tá zvolená poloha sedenia nebola vôbec až tak zlá, keďže som neskôr nemal žiadnu potrebu vrátiť sa k tomu.
Dominantou stredovej časti interiéru je veľký displej s uhlopriečkou 12,3 palca, ktorý vcelku rýchlo reaguje na zadávané pokyny. Ak však zaradíte spiatočku, trošku sklame rozlíšenie obrazu z parkovacej kamery. Za famózne, a pri dnešných trendoch tak trochu aj výnimočné, považujem „piano“ pod displejom. To „piano“ je vlastne tlačidlové ovládanie prechodu medzi jednotlivými časťami multimediálneho systému. Peugeot, ĎAKUJEM za to. Ďalšou dizajnovou finesou je predný stredový odkladací priestor, ktorý má po pravej strane vyvýšenú stenu a veľmi vkusnú lištu z lešteného hliníka. Páči sa mi to a určite to považujem aj za veľmi praktické.
Na druhom rade sedadiel je priestoru na rozdávanie tak na nohy, ako aj na hlavu, čo ani v tejto triede nemusí byť úplne samozrejmé. Prečo píšem v druhom rade? Lebo v tomto prípade je aj tretí rad s dvojicou sedadiel. Na pár kilometrov asi poslúžia účelu, na dlhšiu trasu pre svokru tiež fajn, aj keď kamoša by som tam neposadil. 820 litrov batožinového priestoru znie super, má však jeden neduh. Nie je to jeden uzatvorený celok. Čo to v praxi môže znamenať? Najlepšie to bude vysvetliť na príklade. Máte teda v kufri tašku s jablkami. Prevráti sa a jabĺčka sa rozkotúľajú. A môžu sa rozkotúľať až pod druhý rad sedadiel. Za prvé: nemusia to byť jabĺčka a vy si to nemusíte všimnúť, ale po pár dňoch či týždňoch to určite budete cítiť. Za druhé: ak o tom aj viete, určite nebudete plesať nadšením pri ich vyberaní. Dosť bolo opisu interiéru, aj keď je ako celok podarený. Poďme jazdiť.
Už po prvých metroch mi vadí trochu „maslová odozva“ volantu. Pri nízkych rýchlostiach je na môj vkus až príliš „preposilovaný“. Na druhej strane, väčšina žien (a určite aj pár chlapov) sa na to asi sťažovať nebude. Je pravda, že od SUV-čka nečakám žiadnu extrémnu presnosť a precíznosť riadenia, práve preto som príjemne prekvapený z jeho správania pri vyšších rýchlostiach a v režime „SPORT“. Jasné, dobre čitateľné a spolu s bezpečnostnými systémami aj veľmi bezpečné s vôľou odpustiť drobné zaváhania vodiča. Pravý opak toho, čo som zažil v úvode. Len ten zvuk z reproduktorov pri „športke“, ten mi na začiatku dvíha kútiky úst (nie netešil som sa, skôr pousmial nad nezmyslom tváriť sa športovo), neskôr tak trošku aj vadí.
Keďže správanie podvozku na bežnej ceste vyzerá veľmi potentne a je tu možnosť preveriť ho na testovacom polygóne Tatry, určite to chcem využiť. No takto…ozaj dostáva zabrať a chvíľkami mi je odpruženia aj trochu ľúto, ale vedie si fakt výborne. Výsledok? Menšie nerovnosti – malina. Väčšie nerovnosti – je to už cítiť, ale dáva to relatívne v pohode. Celkom tvrdé podmienky na „civilné“ SUV-čko (veľké riečne kamene, osadené pevne do betónu a iné) – hej, má už dosť, ale dovolím si tvrdiť, že väčšina áut by už v tejto chvíli narazila na svoje hranice. 5008-čka síce dáva vedieť, že sa jej to nepáči, ale rozhodne sa s podmienkami vyrovnáva a statočne ich zvláda, takže jej potenciál mimo spevnenej plochy by bol pri pohone všetkých štyroch kolies vcelku zaujímavý. Pri tom svojom nadšení som takmer zabudol na motorizáciu. A tá tiež určite stojí za pozornosť. V dobe downsizingu oceňujem klasický, dvojlitrový BlueHDi štvorvalec s výkonom 177 koní a 400 Nm, s výbornou spotrebou na túto triedu a veľkosť vozidla, ktorá sa za bežnej prevádzky hýbala okolo 6 litrov.
Asi prišiel čas sumarizovať. Aký je Peugeot 5008 2,0 HDi GT Pack? Je pár vecí, a to hlavne dizajnových, na ktoré si človek musí trochu zvyknúť, musí sa v nich nájsť. Ale ak sa to podarí (čo sa takmer s istotu podarí) a dokážete mu odpustiť pár drobností, budete s ním veľmi spokojný. Či je hoden takmer 44 000 eur (cena testovanej verzie)? Asi aj áno, ale to si už nedovolím tvrdiť s úplnou istotou. Je tu však množstvo lacnejších alternatív, kde bez všetkých možných „čačiek-mačiek“ môžete začínať na 26 290 eur. Bavíme sa o tom, že pár vecí k základnej verzii určite pridáte, vyjednáte si nejakú zľavičku a ste niekde okolo cenovky 30 – 33, možno 35 tácov. A to je už fajn ponuka za kus, podľa mňa, pekného a funkčného auta.