Jedna z vecí, ktoré zatiaľ nevieme zastaviť, je starnutie. Je to prirodzený proces, ktorý sa pri kúsku dobrej vôle dá rozdeliť na dve časti. Prvá je fyzické starnutie. Časom sa každému z nás bude ťažšie vstávať z postele a sobotný večer budeme vyspávať aj tri dni. Druhá, a podľa mňa oveľa podstatnejšia časť, je starnutie psychické, alebo ak chcete, tak mentálne. V prípade, že sa človek „neopustí“, to môže mať aj svoje pozitíva. Máme viac skúseností, zážitkov, pozeráme a hodnotíme veci inak. A teraz pravdu prosím. Koľkokrát ste si v živote povedali, že „byť tak o desať – dvadsať rokov mladší s týmto rozumom“? Ja som našiel teleport, ktorý ma vrátil v čase. Ubral mi minimálne desinu fyzického veku a rozum? No povedzme, že ma zbavil starostí bežných dní, trochu aj zodpovednosti, ale za to všetko mi ponúkol taký mentálny wellness, že do dnešného dňa som nič podobné nezažil a bojím sa, že už ani nezažijem.
Ten teleport má aj názov. GasGas SM 700. Vlastne je to viac motorka, ako teleport. Ak by som chcel byť exaktný s popisom v jednej vete, znela by asi takto: „GasGas SM 700 dokáže omladiť telo aj dušu, ale pripravte sa na flirtovanie s diablom.“ Diabol to ozaj je. Pokúša, hucká, využíva každú chvíľu, aby prebudil v človeku pubertiaka, ktorý nevidí nič iné, ako zábavu a je ochotný ísť za hranice povoleného, niekedy aj rešpektovaného, či zákonného. SM 700-vka vychádza z rovnakého základu, ako 690-ka SMC R od KTM, či husqvarňácka 701 Supermoto. Mohla by padnúť otázka, prečo ísť do SM-ka a nie do SMC R, alebo 701-ky. Aká by bola moja odpoveď? Neviem. Ale GasGas je v našich končinách ešte stále asi najväčšia exotika zo spomínanej trojice a mne sa páči byť exotom.
Poďme k tomu najpodstatnejšiemu. K tomu, na čo je táto vec stvorená. Je stvorená na zábavu. Už len tá ergonómia, poloha tela, tvar sedadla, rozloženie hmotnosti… Proste každá jedna časť, každý malý detail mi do rúk vystreľuje intenzívne impulzy, ktoré ma nútia do jedinej veci – čím skôr vyraziť. S plne natankovanou motorkou sa samotný stroj dostane tesne pod hranicu 160 kíl a už prvé zahrievacie „pneukilometre“ odhaľujú potenciál LC4-ky, teda 692-kubíkového jednovalca, ktorý vytlačí 74 koní a 73,5 newtonov. Samotné čísla sa na prvé počutie nezdajú žiadnym spôsobom dramatické. Ale hoďte všetko vyššie aj nižšie spomenuté do odrážok a uvidíte sami. Proste prejav jednovalca spôsobuje závislosť na úzkych, kľukatých okreskách, kde sa predná pneumatika veľmi rada a nenásilne odlepuje pri výjazdoch. Mesto je ako jedno veľké ihrisko. Jednoducho odladená paráda.
Ovládateľnosť SM-ky by si zaslúžila hádam aj samotný článok. Ľahkosť, s akou sa nechá viesť v meste, cez tiahle zákruty, ale aj úzke kľukaté cestičky je niečo, čo by mal každý motorkár aspoň raz v živote zažiť. Myslím si, že v tomto smere výrazne pomohli klasické hliníkové kolesá, ktoré nahradili často používaný „výplet“. Fyzika sa oklamať nedá a v tomto prípade hovorí jasnými slovami pre hliník. Keď príde na rad prehadzovanie si motorky zo strany na stranu, široké riadidlá a dopredu sa zvažujúce úzke sedadlo sú garantom ľahkosti a presnosti. Prichádza prvý vracák a ja sa presúvam k riadidlám, predné koleso sa pri tvrdých brzdách na WP-čkách jemne potopí a hop… Motorka sa dá krásne nasmerovať presne tam, kde ju chcem mať. Mega jemne, úplne čitateľne a s takým šibalstvom, že sa bojím ísť do hľadania limitov, lebo tie budú asi ďaleko od toho, čo ja dokážem, viem, poznám.
Je síce pravda, že v nižších otáčkach to zo zákruty nevystrelí, ale je to o nastavení. Mne sa ten barytón z výfuku „dole“ páči, aj keď 90 decibelov je pre „superzábavu“ taká tá pomyselná spodná hranica. Ok, rozumiem. EÚ a jej nariadenia, kontroly v Alpách a kde-tade. Ešte že existuje „aftermarket trh“. Keďže rýchlosti skáču aj vďaka quickshifteru úplne citlivo a s absolútnou ľahkosťou, rád si to rýchlo odradzujem. Od 7 – 8000 si je už potrebné chytiť riadidlá o hodne pevnejšie, čo nie je práve najbežnejší rozsah u jednovalcového konceptu pohonnej jednotky. Keď už príde na lámanie chleba, je v podstate úplne jedno, odkiaľ to začnete ťahať. Ťahať budete chcieť, ťahať budete musieť, ťahanie si zamilujete. Bežný nie je ani tak kultivovaný chod motora, ako je to u LC4-ky a je nepodstatné, v akom pásme otáčok sa motor aktuálne nachádza. Vibrácie, ktoré sú tak typické práve pre jednohrnčeky, sa tu síce tiež nájdu, ale v porovnaní s konkurenciou je to zanedbateľné.
Elektronika pri supermotách môže byť veľká výhra, ale aj obrovský „prúser“. A odladiť ju k spokojnosti tak širokej a rôznorodej klientskej základne SM-iek je úloha skôr pre supermana, ako reálneho človeka. Na GasGas 700 SM sa dá voliť medzi dvoma základnými programami motoru, ktoré majú jednoduché označenie. 1 a 2. Prepínanie medzi nimi mení charakter motorky tak zásadným spôsobom, že som tomu zo začiatku ani nechcel veriť. Z relatívne kľudného baránka (aj keď SM-ka ním nebola asi nikdy) sa stáva šelma, loviaca všetko na cestách. Veľmi podobne to je aj pri mapách na „bošáckom“ ABS systéme, ktorý spolupracuje s monoblokovými brzdami od Bremba (320 mm kotúč na prednom a 240 mm na zadnom kolese). Ten ostrý režim úplne vypne ABS-ko na zadnom kolese, čo je už samo o sebe lákadlom na robenie neplechy… Proste pokušiteľ vo všetkých sférach „motorkovania“.
Mám písať aj o dizajne? Nie, nechcem. Kašlem na to, lebo aj keď je SM-ka ozaj pekná, na tom vôbec nezáleží, lebo jazda, jazda, jazda… Je teda čas dať záver. Motorka má cenovku 11 450 eur s DPH. A to je všetko, čo chcem dať do záverečnej reči, lebo ma mrzí, že práve „záver“ musím písať. Najradšej by som bol, ak by to malo pokračovanie. Ak by sa také niečo dalo dostať domov dlhodobo… Ideálne navždy…