Fotoseriál

Pred 60 rokmi saMini zapísalo k legendám

Bolo to v januári 1964 keď Paddy Hopkirk urobil z britského malého auta legendu motoristického športu po celkovom víťazstve na Rallye Monte Carlo.

Mini si v týchto dňoch pripomína 60. výročie jedného z najpozoruhodnejších úspechov v histórii medzinárodného motoristického športu. S Írom Patrickom „Paddy“ Hopkirkom za volantom Mini Cooper S vyhral celkové poradie Rely Monte Carlo. Šťastie? Náhoda? Asi nie. Timo Mäkinen a Rauno Aaltonen zopakovali triumf v rokoch 1965 a 1967. „Víťazstvo Paddyho Hopkirka v Mini Cooper S v roku 1964 znamenalo prelom v histórii Mini. Dokázalo, že klasické Mini bolo nielen očarujúce mestské auto, ale aj úspešné auto v motoristickom športe. Táto tradícia a vášeň pre preteky je v našom odkaze a stále ho cítiť v našich modeloch aj dnes. Motoršport formoval Mini a vždy zostane dôležitou súčasťou našej DNA,“ hovorí Stefanie Wurst, šéfka MINI.

Prvý Mini Cooper vznikol v roku 1960 – s pôsobivým výkonom 55 koní namiesto 34 koní pôvodného Mini z roku 1959. Už v roku 1961 Mini Cooper zmenil svet vysokorýchlostných vodičov hore nohami a na rally tratiach a pretekárskych okruhoch získavali trofeje už aj Mini. A vďaka pomerne skromným 650 kilogramom, ktoré Rallye Mini vtedy vážilo, bol pomer výkonu a hmotnosti pri skromných 55 k celkom prijateľný. Táto konštrukcia sa mala stáť za pocitom pripomínajúcim šoférovanie motokáry.

Už v roku 1963 získal Rauno Aaltonen svoje prvé víťazstvo v triede na Monte. A predsa bol úspech v celkovom poradí v roku 1964 pre súťažiacich veľkým prekvapením – konkurencia sa im zdala príliš zdrvujúca. Na 33. ročníku pravdepodobne najslávnejšej rely na svete sa zúčastnilo 277 áut. Dôkladné prípravné práce a poveternostné podmienky s dostatkom ľadu a snehu klasickému Mini prospeli. V domácej krajine klasického Mini sa víťazstvo samozrejme oslavovalo s nadšením. Hopkirk dostal od britskej vlády blahoprajný telegram a Beatles boli medzi prvými, ktorí mu zablahoželali. 

Zaujímavosť: V roku 1966 vedenie pretekov diskvalifikovalo všetky tri vozidlá pre údajne nevyhovujúcu svetelnú techniku – technológiu zahŕňajúcu charakteristické prídavné svetlomety pred maskou chladiča, ktoré dodnes patria medzi najobľúbenejšie doplnky v ponuke značky. V roku 1967 Aaltonen získal celkové víťazstvo. Nasledujúci rok vyhral Vic Elford na Porsche 911 – Aaltonen zachránil česť klasického Mini tretím miestom.

Zdroj: MINI

Galéria

Majo Homer

Mohlo by Vás zaujímať

Sledujte nás

newsletter

    sociálne siete

    careramagazin na Facebooku

    Vyhľadávanie